Op kerstkoopavond minder doordacht gekocht.

8 december 2004, 15:42

Koopavonden voor Kerstmis verleiden de consument ertoe diep in zijn buidel te tasten en spontaan de verkeerde dingen te kopen. Dat zeggen wetenschappers van de universiteit van Strathclyde in Schotland na een uitgebreid onderzoek.

Wie op koopavond de stad in gaat, geeft ‘s avonds per uur 38 procent meer uit dan in dezelfde tijdspanne ‘s ochtends. Kopers die pas na hun werk ‘s avonds op pad gaan, geven vaker toe aan opwellingen. Zij geven 56 procent van hun geld uit aan zogenoemde impulsaankopen. Meer dan tweederde heeft daarvan later spijt.

“De tijd van de dag is maar ??n factor bij het koopgedrag. Vermoeidheid en stress, en ook verminderde energie en concentratie leiden ertoe dat er aan het eind van de dag minder doordacht ingekocht wordt”, zei professor Gillian Hogg, die het onderzoek leidde.

Hogg zegt dat niemand zich in principe door de onderzoeksresultaten moet laten ontmoedigen. “Koopavonden voor Kerstmis zijn nuttig, als je ze maar goed plant.”

Via: Nu.nl

Eerder publiceerde Hogg al dat “Men are better shoppers than women and they enjoy it more”.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!