Opt-out bij loterijen

22 maart 2005, 05:30

imageGoededoelenloterijen houden in mei een eenmalige extra trekking ter gelegenheid van het zilveren regeringsjubileum van koningin Beatrix. De opbrengst hiervan gaat naar goede doelen. Maar achter de schermen van de organisatie is onrust ontstaan omdat deelnemers aan de Postcode Loterij, de Sponsor Loterij en de BankGiroLoterij automatisch meedoen, tenzij ze zich afmelden.

Het College van Toezicht op de Kansspelen heeft daartegen grote bezwaren en spreekt van ‘gedwongen winkelnering’. Ondanks dit negatieve oordeel is het ministerie van Justitie akkoord gegaan omdat er strenge voorwaarden aan de loterij zijnn verbonden.

De Consumentenbond is teleurgesteld dat bij de extra trekking wordt gekozen voor de methode van afmelden. ‘Wij vinden dat deelnemers zich zelf nadrukkelijk moeten aanmelden voor een extra loterij’, zegt een woordvoerster van de Consumentenbond.

Naar verwachting gaat de loterij, na aftrek van het prijzengeld, dertig miljoen euro opleveren. Naar welke doelen het geld wordt overgemaakt, wordt vastgesteld in overleg met koningin Beatrix.

Het College van Toezicht adviseerde ook om deelnemers expliciet toestemming te vragen voor de extra trekking. Deze methode vond het ministerie van Justitie te omslachtig. Dat het advies terzijde wordt gelegd, komt volgens het ministerie vaker voor. ‘We maken onze eigen afwegingen’, aldus een woordvoerder van het departement.

De Postcode Loterij, de BankGiroLoterij en de Sponsorloterij sturen nog een aparte brief naar de deelnemers om de loterij aan te kondigen. Een lot in de speciale Beatrixloterij gaat 5,25 euro kosten.

Persoonlijk ben ik van mening dat je als organisatie wel erg ver bent afgezakt als je op deze manier met je vaste, trouwe klanten omgaat. Je neemt een beslissing die normaal bij de klant ligt en de klant moet een 0900-nummer bellen om er vanaf te zien. Tuurlijk past het allemaal binnen de voorwaarden, maar klantvriendelijk is anders.

bron: helphelpen.nl

Update 24 maart:

De loterijen hebben onder druk van minister Donner het gratis telefoonnummer 0800-1155 geopend waar men zich afmelden voor deze extra loterij.

Update 26 maart:

De loterijen hebben (een deel) van hun klanten gemaild. Er wordt geschreven “Mocht u onverhoopt niet kunnen deelnemen, belt u dan met 0909-0011 (15 cpm).” Dat het gratis 0800 nummer er nog niet in staat kan ik mij nog voorstellen, dat was ongetwijfeld nog niet bekend tijdens het printen van de mailing. Maar dat er ook mensen zijn die wel kunnen deelnemen, maar niet willen deelnemen kunnen de loterijen zich blijkbaar niet indenken, gezien de gekozen formulering.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!