Oranje Leeuwinnen zijn hot, maar hoe goed gaat het écht met vrouwenvoetbal?

3 juni 2019, 09:00

De Oranje Leeuwinnen willen deze zomer gloriëren op het WK Voetbal. Na eerdere successen staan sponsors in de rij. Het gaat dus goed met het vrouwenvoetbal… of toch niet? Met de Eredivisie Vrouwen wil het niet vlotten. Achilles ’29 stopt ermee en SC Heerenveen moest worden gered door de gemeente. Waarom profiteert het clubvoetbal niet mee van de hype rond het nationale team? En met welke marketing-trickshots kan het tij worden gekeerd?

Waarom heeft niet elke zichzelf respecterende voetbalclub een (semi-)professioneel vrouwenteam? Die vraag klonk geregeld na de successen van de Oranje-dames. De realiteit geeft een heel ander beeld: de Eredivisie Vrouwen heeft geen hoofdsponsor, bestaat slechts uit negen ploegen en trekt weinig publiek. Ook de media-aandacht is beperkt. Dat wreekt zich: vorige maand maakte Achilles’ 29 uit Groesbeek bekend dat het stopt met het vrouwenteam in de Eredivisie. SC Heerenveen dreigde tot begin mei dat voorbeeld te gaan volgen.

Volgens de stichting waar de vrouwen van Heerenveen onder vallen, waren er onvoldoende financiële middelen om het vrouwenvoetbal in Friesland overeind te houden. Daarom besloot de organisatie om zichzelf na dit seizoen op te heffen.

Reddingsplan

Begin mei kwam er toch nog een reddingsplan: de gemeente heeft afspraken gemaakt met SC Heerenveen en de KNVB. De bond en de club stellen een overbruggingskrediet beschikbaar, waardoor de speelsters en trainers betaald kunnen worden en zich kunnen voorbereiden op het volgende seizoen. Daarnaast wil het stadsbestuur de voetbalclub onder voorwaarden geld lenen. De gemeenteraad moet daar nog wel mee instemmen, maar dat wordt als een formaliteit gezien.

Gelukkig, daarmee lijkt de Friese kweekvijver van Oranje-sterren als Lieke Martens, Vivianne Miedema, Shanice van de Sanden en Sherida Spitse gered. Maar hoe kon het zo ver komen? Zelf sprak ik vorig jaar met Frank Kolsteeg, commercieel directeur van Eredivisie Vrouwen. Hij wilde het vrouwenvoetbal extra op de kaart zetten door een online platform te lanceren, genaamd Vedetta.

“Een heel ander merk is nodig dan de typisch masculiene platformen als VI, Catenaccio of Voetbal Inside”

“Een heel ander merk dan typisch masculiene platformen als VI, Catenaccio of Voetbal Inside”, schreef ik in de aanloop naar de lancering van het door Wayne Parker Kent gebouwde platform. “Inhakend op het succes van de Oranje Leeuwinnen wil Eredivisie Vrouwen nu eindelijk de vruchten plukken van de groeiende interesse in vrouwenvoetbal.” Helaas heb ik sinds mijn eigen artikel weinig meer over Vedetta vernomen.

Vertrokken bestuur

Inmiddels werkt Kolsteeg niet meer voor Eredivisie Vrouwen, net als directeur Paul ten Hag en de raad van commissarissen. Het reddingsplan van Gemeente Heerenveen verlangt dat de overgebleven bestuursleden eveneens vertrekken, om plaats te maken voor een nieuw en breder bestuur.

Is daarmee het lek boven? Zeker niet, want vooralsnog is de situatie onveranderd. Ook ADO Den Haag zit in de problemen. De club hoopt dat belanghebbenden en geïnteresseerden uit de regio een financiële bijdrage willen leveren aan het vrouwenvoetbal.

“Eredivisie Vrouwen moet worden omarmd door een grote sponsor of sportmarketingbureau”

Op NOS.nl komt Leoni Blokhuis aan het woord, de zaakwaarnemer van Oranje-internationals als Vivianne Miedema en Kika van Es.

“Ik ben een voorvechter van het Nederlandse vrouwenvoetbal, maar ik zie nu dat competities in landen om ons heen stappen maken, terwijl wij een beetje achterblijven. (…) Er moet een partij zijn die de competitie omarmt, of dat nou de KNVB is of een sportmarketingbureau. Een grote sponsor zou ook helpen. In Engeland is onlangs een miljoenendeal getekend met Barclays als hoofdsponsor van de FA Women’s Super League. Dat geeft natuurlijk een enorme boost. Hopelijk breken deze tijden ook in Nederland aan.”

Vernieuwd KNVB-model

Aan de KNVB zou het niet moeten liggen. Die bouwt momenteel aan een vernieuwd partnermodel dat ruimte biedt voor meer partijen om zich aan het Nederlandse voetbal te verbinden. Kleine partners kunnen speciaal voor vrouwenvoetbal kiezen, grote partners worden geacht om de hele bond te steunen, en dus ook de voetballende vrouwen. Meer over dat nieuwe model lees je bij MarketingTribune.

Meer media-aandacht is in ieder geval een vereiste. Waar de voetbalmannen niet van de buis zijn te slaan, is het met een vergrootglas speuren naar beelden van de Eredivisie Vrouwen. Dat moet anders, wil de competitie aantrekkelijker worden voor sponsors.

“Waar voetballers niet van de buis zijn te slaan, moet je met vergrootglas speuren naar beelden van Eredivisie Vrouwen”

Heerenveen-voorzitter Froukje Hofma suggereert bij de NOS een andere oplossing: “Er moet een verbinding blijven tussen het Nederlands elftal en de Eredivisie, want hier lopen de speelsters van de toekomst rond.”

Hoe dan ook zijn er extra schouders nodig om de Eredivisie Vrouwen te ondersteunen. Of die schouders nu komen van de KNVB, een kwartiermaker van Gemeente Heerenveen of een spectaculaire nieuwe hoofdsponsor, zonder structurele steun zal de competitie geen grote stappen gaan maken. Hopelijk dat goede prestaties op het WK in Frankrijk de deur openzetten voor een zeer gewenste El Salvador. Of liever nog een feminiene Vedetta met veel pecunia.

Deze analyse verscheen eerder op MarketingTribune.nl.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Anton Jansen

    Prima analyse.


    4 juni 2019 om 10:26
    Anton Jansen

    Prima analyse.


    4 juni 2019 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!