Organisaties benutten hun talenten niet

28 maart 2006, 07:03

In organisaties spoelt minimaal 40% van het potentieel menselijk talent onaangeroerd door het putje. Dit blijkt uit onderzoek van Optimaal Talent en onderzoeksbureau Motivaction onder breinwerkers in de (zakelijke) dienstverlening, (semi)-overheid en onderzoek/onderwijs. De helft van de ondervraagden volgde de verkeerde studie en verricht momenteel werk dat niet bij de eigen persoonlijkheid past. 85% wil zijn talenten verder ontplooien; 69% wil een beter inzicht in zijn talentbenutting; 80% is niet in staat de eigen sterke kanten op te sommen.

Meerderheid kent eigen mogelijkheden slecht

Het talentonderzoek stelt twee vragen centraal: in welke mate is de breinwerker bewust bezig met zijn talentontplooiing en in hoeverre is hij daar tevreden mee? Enkele opmerkelijke cijfers over de ondervraagden:

• 85% wil zijn talenten verder ontplooien;

• 69% wil een beter inzicht in zijn talentbenutting;

• 49% heeft geen goed inzicht in de loopbaanmogelijkheden;

• 52% weet niet precies in welke bedrijfstak hij zijn talenten optimaal kan benutten;

• 80% is niet in staat de eigen sterke kanten op te sommen; deze respondenten weten ogenschijnlijk beter waar ze niet goed in zijn.

Behoefte regie eigen talent

Opvallend is de sterke roep om zelfregie en talentmanagement. Veel ondervraagden hebben de volgende behoeften en

vragen:

• Slechts 49% zou de (vroegere) studie opnieuw kiezen en 46% heeft een baan die niet volledig bij de persoonlijkheid past. Hoe kies je dus een baan of een studie die echt bij je past?

• 70% van de breinwerkers weet niet precies hoe de juiste loopbaankeuzes in de toekomst genomen moeten worden. Hoe maak je met talentmanagement de juiste stappen op het juiste moment en op de juiste plaats?

• Men schat in dat men maar liefst 40% van het aanwezige talent braak laat liggen. De vraag die hier rijst is: hoe kan men deze verborgen talenten alsnog benutten?

• Maar liefst 61% van de ondervraagde breinwerkers doet werk dat écht zijn hart raakt, waarbij de meesten tevreden en betrokken zijn. De vraag die hieruit valt te destilleren luidt: hoe kan men door het juiste werk en talentbenutting toewijding en een staat van flow bereiken?

Optimaal Talent zal de indicatieve onderzoeksresultaten in het in september te verschijnen boek over talentmanagement opnemen.

Het volledige persbericht is hier te lezen

Arash Rahmani
Digitaal strateeg bij Rahmani.nl

Als digitaal strateeg help ik organisaties om online meer groei te realiseren. Mijn eerste contact met online marketing was in 1994 toen ik mijn eigen BBS lanceerde en deze door middel van cd’s en andere BBS systemen ging promoten. Tegenwoordig focus ik me op digitaal strategie en informatiebeveiliging vanuit een breder perspectief. Ik geloof dat er één rode draad moet lopen door de offline en online activiteiten. Informatiebeveiliging dient onderdeel van de processen en cultuur te zijn. Helaas gebeurt dit nog steeds niet bij veel bedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!