Organisaties nog niet klaar voor webanalytics?
Op vrijdag 14 april organiseert Marketingfacts al weer de derde marketingcursus in Media Plaza (Utrecht) met dit keer als onderwerp webanalytics. Voor het eerst is een cursus enkele weken van te voren zo goed als uitverkocht (er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar) hetgeen voor mij opnieuw een teken is dat webanalytics in de belangstelling staat.
Zoals eerder beloofd zal ik de komende weken wat meer aandacht besteden aan webanalytics. Te beginnen met een recent onderzoek van Webtrends onder 250 CMO’s over de stand van zaken binnen hun organisaties.
Maar liefst 56% van de ondervraagden geeft aan dat het web centraal staat in de marketingstrategie (of dit binnen een jaar zal zijn). Accountability zal daarbij een steeds grotere rol gaan spelen maar het is duidelijk dat de meeste organisaties daar nog niet klaar voor zijn. Slechts bij 15,1% van de organisaties is webanalytics goed ingevoerd; in 56,4% van de organisaties wordt wel eea gemeten maar is er ruimte voor verbetering. In 4,9% van de organisaties wordt nog helemaal niets gemeten!
Het rapport is te downloaden via de website van Webtrends (na registratie) of hier (voor leden van Marketingfacts).
Jup, meten is weten.. En helaas doen véél te weinig bedrijven dat nog inderdaad 🙁
Goed dat jullie er extra aandacht aan besteden!
Het probleem ligt hem vooral in het feit dat meeste bedrijven geen idee hebben hoe ze de statistieken van hun applicatie moeten interpreteren. Een tellertje (laten) plaatsen snappen ze meestal nog wel, maar dat je ook conversie kan meten in plaats van visits en pageviews alleen is over het algemeen een ver-van-je-bed show. Maar de taak aan ons, web analytics experts, is om uit te leggen aan deze bedrijven wat ze zouden moeten willen weten. Er valt nog aardig wat evangelisatie te doen 🙂