Oscar Diele (Spil Games) uitgeroepen tot Marketeer of the Year

7 juni 2012, 19:17

Donderdagavond werd Oscar Diele uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar, tijdens MarketingLive in de Kookfabriek in Amsterdam. Volgens de jury vertegenwoordigt Diele de nieuwe generatie marketeers. Diele: “Een dag niet geïnnoveerd is een dag niet geleefd”. De andere genomineerden waren Bert Habets (RTL Nederland) en Michel Schaeffer (Bol.com). Alle genomineerden gaven een uitgebreide presentatie over hun eigen rol binnen de marketingstrategie van hun bedrijven. De verkiezing vormde het absolute hoogtepunt van MarketingLive.

Oscar Diele is vice-president marketing & products bij Spil Games, een gamebouwer die marketing centraal zet in zijn strategie en daarmee wereldwijd marktleider is geworden in online gaming. Spil Games is onder andere de ontwikkelaar van Sara's Cooking Class, dat momenteel 15 keer per seconden wordt gespeeld. Recent veranderde het business model van Spil Games van volledig advertised-based naar social games en e-commerce. De e-commerce omzet is inmiddels 50% van de totale omzet van Spil Games.Als je meer wilt weten over de gang van zaken bij Spil Games lees dan de blogs van Scott Johnston. Diele heeft een verleden bij Wehkamp, Marktplaats en TomTom.

Bert Habets (CEO RTL Nederland) vertelde over de twee elementen waar hij tot zijn aanstelling het minst ervaring mee had: marketing en communicatie. Toen hij 4,5 jaar geleden het stokje overnam van Fons van Westerloo was de profilering van RTL onduidelijk, volgens Habets. In de afgelopen jaren heeft hij een manier van werken ontwikkeld waar de consument meer betrokken raakt bij de content, en daar omheen meer mogelijkheden voor adverteerders gecreëerd worden. Hij heeft de nieuwe manier van werken 'The total experience' genoemd.

Michel Schaeffer werd in 2009 ook al genomineerd voor de titel. Schaeffer is al 11 jaar marketing-directeur van BOL.com. Scheaffer vertelde hoe BOL.com circa 8 jaar geleden de pionier was in het online lanceren van de fysieke winkel. Een winkel met maximale keuze en optimale toegankelijkheid, die volledig aansluit op persoonlijke behoefte. Afgelopen jaar lanceerde BOL.com een open API, waardoor ontwikkelaars ook op andere platformen gebruik kunnen maken van de beschikbare data binnen BOL.com. In 2011 groeide de omzet met 18% waar de online markt met 9% groeide. Het bedrijf werd recent overgenomen door Ahold.

Executive producer bij Wefilm.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rom Janssens

    Vind ’t heel raar dat een partij die actief is in browser gameportals zo’n prijs krijgt. Die markt loopt al jaren heel flink terug. Iedereen zit tegenwoordig op mobiel, tablet en Facebook, en die boot heeft Spil games gemist (over innovatie gesproken).


    9 juni 2012 om 10:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!