Oscar Kriek (Paylogic): “Wij bieden e-commerce-oplossingen voor de live-industrie”

16 oktober 2017, 13:00

Tien jaar geleden begon Paylogic als een ticketingplatform dat zich voornamelijk richtte op de verkoop van tickets voor de evenementenindustrie. “Inmiddels zijn we steeds meer richting een e-commercebedrijf gegaan, waarbij we e-commerce-oplossingen aanbieden voor de live-industrie”, aldus manager marketing en bedrijfsontwikkeling Oscar Kriek. Niet dat er geen tickets meer verkocht worden, maar het is inmiddels veel meer dan dat.

“Het begint natuurlijk met een entree-oplossing, de tickets. Maar uiteindelijk zitten er in de hele customer of fan journey meer stappen na het kopen van een ticket tot aan een festival. En juist die stappen van added value proberen wij ook in een shop te plaatsen.”

“Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van muntjes tot aan overnachtingen of het aanbieden van travelpakketten. Het is een brede oplossing waaraan we in principe alles kunnen koppelen. Dat ontwikkelen we allemaal zelf. We hebben een travelafdeling bij Paylogic, die zelf deals sluit, waardoor het voor evenementenorganisatoren ook gewoon goedkoper is om met ons te werken dan bijvoorbeeld met Booking.com.”

“Uiteindelijk zitten er in de hele customer of fan journey meer stappen na het kopen van een ticket tot aan een festival.”

Paylogic werkt onder meer samen met het Amsterdam Dance Event. “We hebben samen met hen een hub ontwikkeld en aan het begin van de zomer live gezet. Het is een platform waarbinnen meer dan 100 evenementen tickets verkopen en waarop diverse ticketingpartijen gekoppeld worden. Dat was een hele uitdaging, maar dat is heel goed gegaan. ADE is heel tevreden en dat is het belangrijkste.”

“Wij zijn gaan kijken: wat past er nog meer bij? En we kwamen uit op hotelkamers, maar we verkopen ook GVB-producten en merchandise. Volgend jaar willen we het nog verder verbreden.”

ADE Tech

Paylogic is ook de drijvende kracht achter een dag over technologische ontwikkelingen en de dance-industrie, onderdeel van het Amsterdam Dance Event (ADE). “Wij zijn vanaf dit jaar ’tech partner’ van ADE. Technologie is een belangrijke factor binnen de dance, zo niet de belangrijkste factor binnen de elektronische muziek. We hadden dit jaar de mogelijkheid om een event neer te zetten in het DeLaMar Theater, samen met ADE en Paradiso Labs.”

Als organisator en curator heeft Kriek gekozen voor vier onderwerpen: predictive analysis, artificial intelligence, de blockchain en mixed reality, ofwel augmented en virtual reality.

“Artificial intelligence kan in de toekomst mogelijk ingezet gaan worden om geautomatiseerd muziek te maken.”

Predictive analysis kan worden gebruikt om te voorspellen of een bepaald nummer een hit wordt of niet. “We hebben het dusdanig ingestoken dat het een ‘man versus machine’-discussie gaat worden. Aan de ene kant de tool en aan de andere kant hebben we gekozen voor een panel met A&R-mensen [artist & repertoire, de mensen van platenmaatschappijen die artiesten begeleiden, red.] die in de industrie werken en juist de gevoelskant en de emoties kunnen benadrukken. Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.”

Artificial intelligence kan in de toekomst mogelijk ingezet worden om geautomatiseerd muziek te maken. “Ik kwam in contact met IBM Watson. Zij hebben IBM Watson Beat ontwikkeld. Die kan volledig zelfstandig muziek produceren. Wat komt daar uit en is het iets wat het publiek accepteert? We gaan live on stage twee producties naast elkaar leggen: een van IBM Watson Beat en een van iemand van Spinnin’ Records en dan kijken of het publiek kan herkennen welke van de mens en welke van de computer komt.”

Grote vernieuwingen hoef je van de computer niet te verwachten. Toch denkt Kriek dat het interessant kan zijn. “Je ziet dat veel artiesten in de elektronische muziek samples maken en die digitaliseren op de computer. Die kunnen soms zo lang op de plank blijven liggen, dat je je inspiratie kwijtraakt. Een AI-model kan op basis van zo’n sample verschillende uitkomsten produceren, waardoor je wellicht weer nieuwe inspiratie krijgt om die plaat af te maken. Dus het kan zowel een inspirator zijn als stand-alone muziek produceren. In dat laatste geval is een interessante vraag: wie is de intellectueel eigenaar? Vandaar dat er ook een jurist in het panel zit.”

Zoals gezegd zullen ook de blockchain en mixed reality aan bod komen. Het evenement vindt plaats op donderdag 19 oktober.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

2 Reacties

    Mooi lul verhaal

    Slecht verhaal over de maffia praktijken van Paylogic. Zet organisaties voor het blok om met paylogic te werken ipv met eigen ticketingpartij en eist 5% van de omzet van de ticket verkoop.


    16 oktober 2017 om 20:37
    Oscar Kriek

    Beste M.L. Verhaal,

    Geen enkele organisator is verplicht om gebruik te maken van de verkoopmogelijkheden en de marketingwaarde van de nieuwe ADE-shop. Dat is een vrije keuze en aan de organisatie om te bepalen of dit van meerwaarde is. Ook zonder verkoop via dit platform kun je gewoon officieel onderdeel uitmaken van het Amsterdam Dance Event. Zie het dus als een extra marketing platform waar je naast de kaartverkoop via eigen kanalen, gebruik van kunt maken. Maar dan met extra onderdelen zoals hotelovernachtingen waar je als organisatie ook weer marge op kunt verdienen.

    Voor het gebruik maken van dit extra verkoopkanaal vraagt ADE inderdaad een fee en de uitvoering ligt bij Paylogic. Maar de fee wordt niet gerekend door Paylogic. Over de hoogte van die kosten heeft Paylogic niets te zeggen, dat is een afspraak tussen ADE en de organisatoren. De meeste organisatoren doen mee, vinden het een enorme meerwaarde en snappen dat de communicatiewaarde die ADE toevoegt inderdaad wel een kleine “no cure, no pay” marketing-afdracht waard is (zoals dat bij vele marketingkanalen het geval is).

    Mocht je nog vragen hebben kun je ons ook altijd direct bereiken op ade@paylogic.com

    Met vriendelijke groet,

    Oscar Kriek


    17 oktober 2017 om 16:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!