‘Ouderen net zo vaak online als tieners’

30 augustus 2007, 09:15

Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau in samenwerking met Seniorweb, blijkt dat de verschillen in internetgebruik tussen ouderen en tieners niet heel groot zijn (via: De Telegraaf, Seniorweb).

In het nieuwsbericht op de site van seniorweb, dat sinds dit voorjaar 75.000 leden telt, valt te lezen dat ‘senioren (leden en bezoekers van de website) van SeniorWeb vrijwel net zo vaak internetten als tieners.’

Van de vijftigplussers geeft 58 procent aan dagelijks meerdere malen online te zijn . Bij tieners is dit 61 procent. Senioren geven de voorkeur aan mailen (96 procent), voor tieners is dit 82 procent. Gewoon surfen op internet doen beide groepen eens of vaker per week: 76 procent van de tieners tegen 60 procent van de senioren.

Verschillen zijn er ook. Tieners msn’en zich suf (95 procent) terwijl maar 25 procent van de ouderen op seniorweb van deze dienst gebruik maakt. Onder de jeugd is het downloaden van muziek populair (71 procent doet dit wekelijks of vaker) bij ouderen is dat een stuk minder met 25 procent.

Tja. Een aardige vergelijking tussen een eerder onderzoek naar internetgebruik onder jongeren van het SCP en wat data van Seniorweb. Maar meer ook niet. Want dit onderzoek vertelt ons volgens mij weinig over internetgebruik onder ouderen in Nederland. De leden van seniorweb, dat zijn natuurlijk ouderen die internet al lang en breed omarmd hebben. Het laat zich raden dat er hordes senioren zijn in Nederland die nooit een toetsenbord of muis aanraken.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jeroen

    Matthijs, helemaal met je eens. De onderzochtte groep is zoals statistici dat volgens mij noemen, “niet normaal verdeeld”, ofwel geen afspiegeling van de werkelijke groep. En dan kan en mag je eigenlijk geen causaal verband leggen of dergelijke conclusies trekken als het SPB ff losjes doet….maar ja, niets nieuws eigenlijk…

    De vraag die in mij opkomt is: als een nationaal orgaan als het sociaal planbureau op deze manier onderzoekt, welke (twijfelachtige)conclusies trekken zij nog meer??


    30 augustus 2007 om 11:27
    mgvandenbroek

    Marco. Tja, het is een beetje een definitiekwestie. Ouderen zijn als groep dus niet zo actief als jongeren. Maar de ouderen die actief zijn op internet, die zijn bijna net zo actief als jongeren. Wiegman schrijft: ‘De ouderen die online zijn doen niet onder voor de jongeren, maar het bereik in de seniorendoelgroep is veel lager.’ Hij heeft zelfs cijfers er bij 😉


    30 augustus 2007 om 15:32
    loket

    Hé leuk. Het paarse broektabelletje hier opgepikt. Ik ga in een nadere analyse nog wel onderscheid maken naar de diverse typen websites van jongeren en senioren, maar voorlopig vind ik dit wel verrassende cijfers.


    30 augustus 2007 om 17:18
    seomysite

    Nou ik kijk naar een paar ouderen die ik ken. Waar deze normaal gesproken zich behoorlijk verveelden overdag (achter de geraniums) zitten deze nu achter de door de kleinkinderen geïnstalleerde laptop. Te skypen, bloggen en te puzzelen. Ik zou het persoonlijk weg geloven maar dat is ook geen correcte afspiegeling uiteraard.


    20 november 2010 om 13:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!