Over koopknoppen en reptielenbreinen
NIMA Lunchbreak 3/23: Astrid Groenewegen, Guy van Liemt en Mark de Bruin spraken over de kunst, het gevaar en the fine art of 'Gedrag Ontwerpen'.
De NIMA Lunchbreaks zijn webinars van een uur, die steeds langs de topics en onderwerpen hoppen waarover een hoop te doen is in het marketingvak. Drie specialisten en een stream met (in dit geval) 300 deelnemers die live vragen kunnen stellen. Eerdere breaks stonden uitgebreid stil bij topics als marketingleiderschap, AI, Employee Branding. De derde Lunchbreak van dit jaar stond in het teken van Gedragsbeïnvloeding. Toch zo’n beetje de heilige graal van marketing, maar ook een beetje griezelig.
En natuurlijk kwam dat onderwerp niet uit de lucht vallen, want ook hier op Marketingfacts vind je talloze uiteenzettingen over – intussen – bekende namen in ‘ons vak’: bekende psychologen/wetenschappers als Daniel Kahneman, Robert Cialdini, Brian Jeffrey Fogg, Katharine Briggs en haar dochter Isabel Myers vonden hun weg vonden naar marketing, communicatie en marketingwetenschap.
Hoe beïnvloed je de geest en geef je vorm aan gedrag? Hoe verander je het gedrag van anderen, maar ook van jezelf? Hoe help je mensen om betere beslissingen te nemen? Gedragsbeïnvloeding is de toepassing van psychologische principes achter het menselijk gedrag tot interventies op het niveau van de maatschappij, organisatie of individu.
Op 12 september jl waren Astrid Groenewegen, Guy van Liemt en Mark de Bruin te gast in de NIMA-studio. Astrid Groenewegen is Founder van SUE Behavioural Design Academy en kennen we onder meer van haar boek ‘De kunst van gedrag ontwerpen’ (nr 1-positie managementboek top 100).
Guy van Liemt is founder van de IRIS Academy ‘het opleidingscollectief van 12 marketingvakidioten’. Hij is specialist op het terrein van Marketing en Ethiek
Onze derde gast aan tafel bij de Toekomst van Marketing over Gedragsbeïnvloeding was Mark de Bruin, Online Specialist Reizigers bij 9292 die over de jaren betrokken was bij innovatie, product-ontwikkeling & marketing van onder meer Philips, PTT Post, Het Financieele Dagblad, 9292, ANWB en inmiddels weer 9292. Bij Marketingfacts kennen we ‘m ook als meesterblogger die al 150 postings op zijn naam heeft en al langer dan tien jaar bijdragen aflevert ‘for the love of marketing’. De ontwikkeling van de 9292-app kun je opvatten als één grote ‘Behavioral Design’-case.
In de levendige webinar raakten we uiteraard niet alleen wat we weten en hebben geleerd om mensen te verleiden zich te gedragen zoals we hopen, maar ook welke vragen dat oproept over waarde en ethiek. Hoe kunnen we diepe kennis over gedragspsychologie rijmen met commerciële doelstellingen en moreel handelen. Is dat mogelijk?
Bedankt voor de uitnodiging. Ik vond het een eer om bij Luuk, Astrid & Guy aan tafel te komen.