Overture actief in Nederland

16 april 2003, 04:02

Het Amerikaanse marketingbedrijf Overture breidt de activiteiten de komende maanden uit naar zeven Europese landen, waaronder ook Nederland. De Europese hoofdvestiging in Dublin wordt versterkt, er komen honderd mensen te werken.

‘Paid listings’, het plaatsen van reclamelinks bij zoekresultaten, lijkt de online reclamebranche weer enigszins uit het slop te trekken. Yahoo maakte vorige week goede kwartaalcijfers bekend, onder meer door een omzetstijging aan betaalde links. Ook het Interactive Advertising Bureau meldde omzetgroei voor de online reclamebranche, mede als gevolg van ‘paid listings’. Analisten verwachten veel van deze markt, volgens US Bancorp Piper Jaffray zal de wereldwijde omzet dit jaar 2,1 miljard dollar bedragen, voor 2007 voorziet het een omzet van 7 miljard dollar.

Overture is de grootste aanbieder van betaalde links, het laat adverteerders ook bieden op de beste posities voor hun reclame, een slimme methode die de omzet nog verder omhoog stuwt. Vorig jaar behaalde Overture een omzet van 667,7 miljoen dollar en een nettowinst van 78,4 miljoen dollar. Op de beurs begint echter de twijfel toe te slaan over het bedrijf. Sinds begin januari is de koers gehalveerd tot ongeveer 15 dollar nu. Twee geruchten zijn daar mede oorzaak van, de eerste luidt dat Microsoft werkt aan eigen zoektechnologie in combinatie met betaalde links, begin deze maand stelde SoundView Technology Group in een rapport dat Microsoft inderdaad plannen voor ‘paid links’ heeft, meldde Cnet. Het tweede gerucht is dat Yahoo het Engelse eSpotting wil overnemen, waarmee het van een van de grootste klanten ineens tot een van de grote concurrenten van Overture zou worden. Tot op heden heeft Yahoo telkens ontkend dergelijke plannen te hebben.

Niet alleen op de beurs, maar ook op de markt zelf voelt Overture de concurrentie naderen. Google zet meer in op zijn Adwords-programma voor betaalde links, eerder dit jaar startte het hiermee in een Nederlandstalige variant. In Europa concurreert Overture verder met eSpotting, dat ook in meerdere Europese landen actief is, en het van oorsprong Duitse QualiGO, dat eveneens in Nederland een vestiging heeft. QualiGO maakte onlangs een samenwerking met Ilse bekend.

Daar stelt Overture activiteiten in de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Japan tegenover. De eerste nieuwe markt die Overture nu zal betreden is die van Zuid-Korea, nog dit kwartaal wil het bedrijf zijn diensten ook aanbieden in Itali?, later dit jaar gevolgd door Oostenrijk, Nederland, Spanje, Zwitserland en Scandinavi?. De precieze datum waarop Overture actief wordt in Nederland is nog niet bekend. De Europese landen worden in marketing en sales al vanuit Dublin bediend, maar deze vestiging zal stevig uitgebreid worden en ook de techniek en helpdesk verzorgen voor de Europese activiteiten. Er komen in Dublin honderd mensen te werken.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!