Overture blaast pay-per-click reclame nieuw leven in

9 maart 2003, 09:48

Het Amerikaanse bedrijf Overture is er in geslaagd de methode van pay-per-click nieuw leven in te blazen.

Deze vorm van internet-reclame bestaat al jaren, maar is pas in de loop van 2002 echt populair geworden. Pay-per-click via Overture werkt als volgt. In een zoekmachine zoekt iemand bijvoorbeeld naar `stoelen`. Naast de zoekresultaten verschijnen dan links naar meubelverkopers. Als de bezoeker op zo`n link klikt, betaalt de meubelverkoper een bedrag aan Overture. De zoekmachine krijgt hiervan ook een deel. Van belang is wel dat het voor de bezoeker duidelijk is dat voor het aanklikken van links moet worden betaald. CNN bijvoorbeeld verzuimde dit op zijn website aan te geven en kreeg direct negatieve publiciteit. De nieuwszender heeft inmiddels een overeenkomst afgesloten met Overture.Over de eerste drie kwartalen van 2002 heeft Overture een omzet geboekt van 152,5 euro. Dit is een stijging van 156% ten opzichte van dezelfde periode in 2001. De afgelopen jaren hebben geleerd dat sterke omzetstijgingen in de internetbranche niet zoveel betekenen. Overture groeit echter niet alleen hard, het bedrijf wist over de eerste drie kwartalen van 2002 ook een nettowinst van 16,8 miljoen euro te realiseren.

Bron: Emerce nr. 33, p. 40, 2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!