Overture van start met advertenties via RSS-feeds

27 november 2004, 12:44

Bij John Battelle’s Searchblog en bij Digital Media Europe het nieuws dat Overture nu op beperkte schaal van start is gegaan met het aanbieden van target advertising via RSS-feeds. Begin oktober schreef Marketingfacts.nl al over de plannen van Overture om hiermee te beginnen.

Overture is voor deze nieuwe dienst een samenwerkingsverband aangegaan met FeedBurner. Hier een voorbeeld van hoe zo’n advertentie er voor de weblog Mobile Tracker uit ziet.

image

Er zijn sowieso de nodige ontwikkelingen rond RSS-advertising. Eerder kwam ook Pheedo met het nieuws dat ze op dit vlak met Kanoodle gaan samenwerken. Kanoodle op haar beurt was medio augustus al in het nieuws toen ze op dit vlak een samenwerkingsverband met Feedster, de grootste nieuws search engine, aangingen. Tot slot zit ook Yahoo niet stil, zo bleek afgelopen maand uit een artikel in eWeek.

Meer achtergronden over RSS-advertising zijn te vinden in een case study van Pheedo en in het Frankwatching Furl-archief over RSS-marketing (90 artikelen).

Internet, intranet, online media, online marketing en new business. Dat zijn onderwerpen die me boeien en waar ik me als webwatcher, publicist, gastspreker en consultant mee bezig houd. Vanaf begin 2004 deel ik mijn kennis en ervaringen via Frankwatching, een van de bekendste businessblogs van Nederland. Op die plek en daarnaast ook op Eventblogs.nl doe ik eveneens regelmatig verslag van events.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Wie heeft er al ervaring met dit soort tekstadvertenties in zijn (of haar) RSS-feeds?

    Ik heb een korte tijd geexperimenteerd met Amazon-advertenties in de RSS-feeds van Marketingfacts en mijn indruk is dat er bitter weinig wordt geklikt op de advertenties. Eigenlijk ook niet zo vreemd, RSS-feeds zijn immers bedoeld om snel even te scannen om vervolgens op de header door te klikken als men geinteresseerd is om de rest te lezen.

    Maar zoals gezegd, ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen die hiermee zijn (of worden) opgedaan.


    27 november 2004 om 13:47
    media

    Onze reacties doorkruisen elkaar Anders, maar mijn eerste ervaring is dus dat er juist weinig op wordt geklikt (lage CTR).


    27 november 2004 om 13:51
    Anders

    Haha, ik last het 🙂 Ik ben je experimenten overigens niet tegengekomen.

    Misschien heb je wel gelijk ook eigenlijk. Ik denk dat een heel ander aspect van RSS hier misschien een rol bij speelt: hoe beschrijvend zijn de headlines? Je hebt twee soorten, naar mijn mening: omschrijvende headlines en teasers. Om een voorbeeld van Marketingfacts te nemen:

    Omschrijvende headlines

    Overture van start met advertenties via RSS-feeds

    Gerucht: Yahoo koopt Ilse

    Barcode scanning per mobiel geeft Japanners toegang tot Amazon TPG Post biedt corporate nieuws via RSS-feeds

    Teasers

    Back to the hype?

    Reclamevakbladen of Weblogtoppers?

    Gartner over weblogs

    Waarom is het RFID-weblog van Emerce geen succes?

    Ik vermoed dat bij teasers zullen mensen eerder geneigd zijn de bijgaande tekst te lezen dan bij omschrijvende headlines. Advertenties zullen bij teasers dan wellicht ook meer aanslaan (mits de teaser wel het juiste publiek aanspreekt).


    27 november 2004 om 13:58
    FrankJ

    Om te beginnen even aansluiting zoeken bij Andes die roept dat het format heel prettig is. Wat mij betreft is deze vorm veel subtieler en prettiger dan de vorm waarin je een commercieel bericht als headline tussen je andere feeds hebt zitten.

    Dan het doorklikken. Ik geef Marco gelijk dat er waarschijnlijk relatief weinig wordt doorgeklikt. Misschien hier een beetje een parallel met de discussie over de effectiviteit van banners of de AdSense advertenties van Google op weblogs en websites. Worden ze alleen bekeken of wordt er ook doorgeklikt. Hoe je het wendt of keert, bij beide wordt er geld verdiend. Mij stelling is dat dit bij RSS ook zo zal zijn, zeker ook omdat een deel van de lezers nooit verder zal komen dan het niveau van het bekijken van de RSS-feed(en dus het bericht op de site of weblog nooit zal lezen). Die groep bereik je dus alleen maar met deze advertentie, al dan niet met een doorklik.

    Wat ik verder wil benadrukken is dat ook deze advertentievorm nog even een stukje tuning nodig heeft, het is immers allemaal erg pril en nauwelijks ingeregeld. Overture maakt wat mij betreft weer een stapje in de goeie richting.

    Idee voor de volgende stap: als de advertentie een relatie heeft met het bericht dat getoond wordt, is het niet gek als je de advertentie bij doorklikken op HET BERICHT ook onder of bij het bericht op de site of weblog weer tegenkomt. Hier neemt de doorklik-kans toe, men heeft het bericht gelezen en een deel van de lezers – stelling: een hoger deel – zal zoals gewoonlijk doorklikken.

    In elk geval is het niet helemaal optimaal zoals het nu bij Mobile Tracker gebeurt. Daar zie je na doorklikken op het bericht de RSS-advertentie niet meer staan maar zie je weer een nieuwe serie Google-advertenties (“Ads by Goooooogle”).


    27 november 2004 om 14:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!