Packet sniffing & web beacon op 212 Amsterdam

Packet sniffing & web beacon op 212 Amsterdam

Jim Sterne op 212 AmsterdamJim Sterne gaf vanavond bij 212amsterdam, vanuit Santa Barbara welteverstaan, een presentatie over webmetrics. Daarbij werd gebruikt gemaakt van 1 (ja 1…) webcam op zijn bureau en HSPDA van XS4ALL. Deze snelle UMTS verbinding tot 1.8 mb per seconde zorgde voor een redelijke datafeed zonder vaste kabel. Wij, 100 mannen en 8 vrouwen in Felix Meritis, zagen hem wel. Hij ons niet. Door de echo was zijn relaas af en toe moeilijk te verstaan, maar vanuit technisch perspectief was het een redelijk geslaagd experiment!

Helaas was het inhoudelijk een aanfluiting. Sterne, in het dagelijks leven consultant en auteur op het gebied van e-marketing, hield een monoloog van een dik half uur over twee aspecten van webmetrics: waar komen de data vandaan en hoe gebruik je die data als input voor beleids- en besluitvorming.

Sterne dacht blijkbaar dat ie met een derde wereld land te maken had, want zijn verhandeling was erg abstract en had net zo goed in 1998 gehouden kunnen zijn. Maar goed, toch even inhoudelijk: die data komen (uiteraard) van logfiles, referers, cookies en primair onderzoek (gewoon vragen en/of observeren dus). Ook wat nieuws geleerd, bij webmetrics gaat het ook over web beacons en packet sniffing.  Volgens Sterne gaat het allemaal uiteindelijk om de vraag “How do we make our website better?” (goh). Het antwoord? “Dat hangt er vanaf hoe je succes definieert! Door 3 dingen te bepalen:

1. wie is je publiek?
2. wat wil dat publiek bereiken, waar heeft men behoefte aan?
3. hoe goed slaag jij er in om hen daarbij te ondersteunen? (quote unquote)

Onbedoeld vatte een van de aanwezigen de avond kernachtig samen toen hij via de vraag stelde: “Een interessant verhaal Jim, maar niet anders dan wat je vier jaar geleden ook al vertelde. Wat zijn de ontwikkelingen in dit vakgebied nou eigenlijk?” Vragen uit de zaal werden overgetypt in een soort chatbox, en de moderator besloot maar om het eerste deel van de vraag niet over te nemen. Iemand stelde nog een slimme vraag waar Sterne zich sterk uit redde. De vraag was wat de betekenis is van de opkomst van tabsgewijs browsen (Firefox, Explorer 7) voor webmetrics. Lastige vraag natuurlijk, maar Sterne zei gewoon dat je dat oplost met usability testing. Geweldig.

Anyway, als jouw ding webmetrics is had je er vanavond niet bij hoeven zijn. Dan kun je je beter wenden tot de WebAnalyticsAssociation.

Dit interview met Stern is ook wel aardig overigens. En bookmark beslist Marketingfeeds.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Jammer dat Sterne niet inhoudelijk is ingegaan op de ontwikkelingen op gebied van webanalytics. Daarover is m.i. toch voldoende te vertellen. Wel aardig om te zien of een dergelijke webcast-presentatie technisch goed is te doen.

    Emerce weet overigens te melden dat uit onderzoek (pdf) van het Amerikaanse onderzoeksbureau NSON, dat de meeste adverteerders weinig vertrouwen hebben in webstatistieken. Uit het onderzoek in opdracht The Audit Bureau of Circulations (ABC) waaraan 85 adverteerders hebben meegedaan, blijkt dat maar liefst 58% webstatistieken wantrouwt. Opmerkelijk is dat dit wantrouwen afneemt met de leeftijd:



    Waar adverteerders en bureaus behoefte aan hebben, zo stellen de onderzoekers, is een onafhankelijke derde partij die metingen verricht. Naar een onafhankelijke controlerende partij die site-bezoek meet en advertentie-impressies. In Nederland is er het onafhankelijke orgaan STIR dat van 50 aangesloten leden het bereik van websites meet. Volgens de onderzoekers hebben adverteerders echter behoefte aan meer dan bezoekersaantallen en -profielen. Die zijn volgens hen van belang voor mediaplanning. Juist de daadwerkelijke advertentie-impressies moeten in kaart worden gebracht aldus Emerce.

    Voor iedereen die interesse heeft in webanalytics, houd alvast 31 mei vrij in je agenda voor het Nationale Webanalytics congres waar o.a. Eric T. Peterson zal spreken.

    geplaatst op
  • Volledig eens met jullie analyse dat het verhaal weinig toevoegde. Jammer!

    De URL van de Web analytics Organization klopt overigens niet. Moet zijn: http://www.webanalyticsassociation.org/

    geplaatst op
  • Hi Bart, doen we mee aan een 'zoek de verschillen' wedstrijd ofzo? .com / .org, IK zie het niet :-)

    geplaatst op
  • Ik heb gister besloten om 17.00 uur dat ik niet 2 uur in de trein ging zitten om naar iemand over een gecomprimeerde (HSDPA) verbinding te gaan zitten kijken. Als ik dan nu inhoudelijk zie waarover het gaat dan ben ik helemaal blij.

    In deze tijd van de multimedia had je dit net zo goed in 'second life' kunnen doen of iedereen thuis mee kunnen laten genieten, want de reistijd woog voor mij niet op tegen de te krijgen informatie.

    geplaatst op
  • @Roy: Toch ben ik van mening dat je zeker wat hebt gemist gisteren. Wellicht was de presentatie niet echt wat ik er van had gehoopt. Maar het na praten met collega's en marketeers over webanalytics e.d. was het meer dan waard om vanuit Groningen op en neer te komen. Naast dat het nuttig is, is het ook erg gezellig om met anderen uit de branche een biertje te drinken. Dit zijn de krenten uit de pap die het werk mede zo leuk maken!

    (N.b. Wij zijn partner in 212, dus mijn mening is (uiteraard) ietwat gekleurd)

    geplaatst op
  • @Roderick: Tja, het was maar een tip. Klik maar eens op de link in je stukje...

    geplaatst op
  • Het verhaal van jim was inderdaad een beetje 'outdated', maar zijn we dat stiekem ook niet gewend van veel amerikaanse sprekers? Ze gaan 1 a 2 jaar met hetzelfde verhaal de boer op en zullen dan pas gaan updaten. Misschien zaten er geen revolutionaire onderwerpen bij, maar het kan naar mijn mening nooit kwaad om de basis weer even goed onder ogen te krijgen.

    Persoonlijk vond ik het belangrijkste gegeven van de avond eigenlijk de gebruikte techniek. Ook dit zal volgens sommige misschien niet nieuw zijn (dergelijke buitenlandse 'commerciele' initiatieven bestaan er al), maar voor een eerste poging was het wel succesvol denk ik. Dit opent veel deuren voor sprekers op 212, die normaliter onmogelijk naar nederland te krijgen zijn door een nederlandse (non-profit) organisatie. Voor de geinteresseerde kan een stukje van de avond bekeken worden via Youtube.

    Misschien een leuk idee om het marketingfacts publiek suggesties te laten doen welke spreker (hoe groot ook!) ze graag op deze manier op 212 willen zien?

    geplaatst op
  • @Gert-Jan,

    Ik had graag willen komen om erover te praten met collega's natuurlijk, maar de 4 uur in de trein en de ruimte die ik dan over had gehad voor de borrel hebben me anders doen besluiten, wat overigens niet wegneemt dat ik nog steeds wel benieuwd ben naar de presentatie hoor, want overal kun je wat van opsteken.

    (Alsin: mocht mijn vorige posting te negatief zijn, zo bedoelde ik het niet, hulde voor de 212 groep voor zo'n gratis beschikbaar seminar.)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.