Pan Europees cross-media onderzoek

Pan Europees cross-media onderzoek

Eind 2003 is er door de European Interactive Advertising Association een cross-media onderzoek gehouden om de effectiviteit aan te tonen van interactieve communicatie als afzonderlijk mediakanaal, maar ook in combinatie met andere, traditionele mediakanalen.

Onderzocht werd hoe mensen media consumeren - per type media, tijdstip en land. Helaas heeft dit onderzoek niet in Nederland plaatsgevonden. Toch kunnen er een aantal conclusies uit het onderzoek getrokken worden die ook voor ons land van toepassing zijn.

Enkele conclusies uit het onderzoek:

  • Op een gemiddelde doordeweekse dag kijkt 95% van de respondenten naar de televisie, daarna zijn de radio en krant het populairst. Internet heeft met 40 procent de mediaconsumptie van magazines inmiddels gepasseerd.

  • Televisie kent de meest zware gebruikers: 20% van de respondenten kijkt gemiddeld 3-5 uur per dag tv. 81% van de respondenten besteedt 1 uur per dag aan het lezen van de krant. 25% van de respondenten die online actief zijn, besteedt gemiddeld 1-2 uur per dag aan internet.

  • Steeds meer mensen gebruiken meerdere media tegelijk; 33% van de televisiekijkers leest tegelijk de krant.

  • Televisie en radio hebben duidelijke afgebakende momenten van mediagebruik, namelijk de ‘drive time’ voor radio en ‘prime time’ voor televisie. Print- en internetgebruik ligt meer verspreid tussen 10.00-23.00 uur.

  • 43% van de mensen die internet gebruiken, gaven aan minder televisie te kijken, 29% gaf aan minder boeken te lezen.

  • 41% van de mensen besteden hun ‘media-uren’ aan televisie; 10% van de ‘media-uren’ gaat naar internet.

  • Kranten en televisie zijn de favoriete bron voor nieuws, maar internet en kranten worden actiever geconsumeerd.

  • 72% van de ondervraagden gebruikt internet om meer productinformatie te verzamelen en 51% koopt producten offline na zich eerst online te hebben ge?nformeerd.

  • Van degene die online actief zijn gebruikt eenderde het internet iedere dag;

  • De helft van de ondervraagden geeft te kennen eerst informatie gezocht te hebben via internet en het product vervolgens in een winkel gekocht te hebben.

Bronnen:

http://www.eiaa.net/

http://webdesk.adformatie.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.