Parfum dat naar het heelal ruikt, zoom-moeheid en meer
Voorzichtig kijken we vast naar 2021. De Mediamonitor van 2020. Een social-mediadashboard van Newcom. Geurmarketing en Tinder voor tassen. Maar ook een slimme oplossing voor Zoom-moeheid. Dit en nog veel meer in de nieuwe week van Koot.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
#1 Global Marketing Trends 2021
In dit onderzoek van Deloitte zien we onze good old Maslow weer het podium betreden. Dit onderzoek maakt zichtbaar dat als we niet zeker weten hoe we moeten reageren, onze meest basale instincten de controle overnemen en ervoor zorgen dat we prioriteit geven aan overleven boven menselijke verbinding en groei. Dit onderzoek laat zien dat we weer terug moeten naar de menselijke waarden (human needs). Alleen de namen van de hoofdstukken geven dat al weer. Purpose: organisaties moeten begrijpen waarom ze bestaan en wie ze dienen. Agility: inspelen op de behoeften van stakeholders. Human experience: ervaringen van hun klanten, personeel en zakenpartners verbeteren. Trust: boodschappen in overeenstemming laten zijn met de ervaringen die ze leveren. Participatie: passie van klanten gebruiken. Fusion-trend: nieuwe partnerschappen. Talent: marketing als differentiator, zelfs in de moeilijkste tijden.
#2 Social audio apps
Dit is weer zo’n interessante ontwikkeling die op zichzelf te verwachten was. Innovatie ontstaat vaak door twee bewezen trends te koppelen. Social media en de explosieve groei van de podcast (audio) leiden tot het nieuwe domein social audio. In dit verhaal probeert Marie Dollé deze groeiende markt in kaart te brengen. Social audio is nog lang niet overal doorgebroken maar groeit wel in aantallen startups. Er wordt door investeerders ook volop geld in gestopt. Dus dan is het slim om het ook een beetje te blijven volgen. Mooie quote van de eindbaas van de dagelijkse social audio-show Cappuccino: “If Snap is the camera company, Cappuccino is the microphone company“. (tip: Open Voice)
#3 De Media Monitor 2020
Het Commissariaat voor de Media monitort al bijna 20 jaar de mediaontwikkelingen en de effecten daarvan op de diversiteit en onafhankelijkheid van de informatievoorziening. Deze uitgave rapporteert over de ontwikkelingen in het mediagebruik in 2019 en vanwege de impact van covid-19 op de mediasector ook op het eerste half jaar van 2020. Kijken: uitgesteld kijken groeit in aandeel. Ook de tijd die we besteden aan content van on-demanddiensten, neemt toe. Luisteren: NPO Radio 2 heeft het hoogste marktaandeel in luistertijd. Ook groeit het audio-on-demand aanbod en -gebruik. Vooral jongeren luisteren naar podcasts. Ongeveer twee derde van de jongeren tussen 18 en 24 jaar heeft begin 2020 de afgelopen maand naar een podcast geluisterd. Dit en nog veel meer in dit rapport van het Commissariaat voor de Media. Downloaden kan ook via onderstaande button.
#4 Freitag
Sinds 2010 ben ik trots eigenaar van deze Freitag-tas. Een eigen design van vrachtwagendekzeil gekocht via de toen al vrij revolutionaire website van Freitag. Nog steeds is Freitag een mooi voorbeeld van een recycling brand. Zo blijven ze innoveren met als laatste onderdeel een ‘sweat yourself shop’ waar je zelf niet alleen je eigen design kunt samenstellen maar ook direct (met hulp) in elkaar kunt zetten. Een mooie invulling van het idee ‘NU’. En minstens zo leuk is de S.W.A.P.-optie die je de mogelijkheid geeft om je eigen Freitag-tas te ruilen (swappen) via een Tinderachtige app. Hoe creatief kun je als merk zijn.
#5 Geurmarketing
In de experience economy kan geur natuurlijk niet ontbreken. En dan bedoelen we niet alleen de spraakmakende ‘lucht’-campagne van Zeeman maar eigenlijk de beweging dat steeds meer merken hun eigen geur ontwikkelen. Niet geheel onlogisch want geur is een van de vijf dimensies van een merk. Deze week was er de introductie van Louboutin-parfum. Je weet wel, de schoenen met de iconische rode zool. En net zo opvallend; deze geurtjes gaan over de toonbank voor slechts 300 dollar. Ook het Eau de Space-project op Kickstarter wist 600.000 dollar op te halen voor een geurtje dat volgens astronauten ruikt naar het heelal. Misschien toch tijd om naast een sound design ook maar aan een smell design te gaan beginnen?
#6 Hide myself in Zoom
De Zoo-moeheid. Oftewel de vermoeidheid van de hele dag zoomen. Een van de manieren om dat te voorkomen is het verbergen van je eigen zelfbeeld. Dus mocht je dat willen proberen dan vind je hier de manier waarop je dat kunt regelen.
#7 WhatsApp Shopping button
WhatsApp ontsluit zijn mogelijkheden weer een stapje verder. Steeds meer opties worden er toegevoegd. Met WeChat wellicht als voorbeeld is het binnenkort mogelijk om binnen WhatsApp te shoppen. En daarmee volgt de platform de trend naar een direct-to-consumerplatform (DTC). Iets dat we al zien gebeuren op TikTok, Insta en Snap. Dus binnenkort via WhatsApp.
#8 Teachable Machine
Machine learning komt steeds dichterbij en wordt dus steeds toegankelijker. Een mooi voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om zelf je computer te trainen om je eigen afbeeldingen, geluiden en bewegingen te herkennen. Een snelle, gemakkelijke manier om machine learning-modellen te maken voor je eigen sites, apps en meer. En minstens zo belangrijk; er is geen expertise of coderingkennis vereist. Kijk vooral ook even naar de video en dan heb je een idee wat de mogelijkheden voor jou persoonlijk kunnen zijn. Jouw computer die je kat herkent en daardoor het luik ontgrendelt is wel een aardige toepassing. Hier vind je alle informatie en kun je beginnen met de training.
#9 Newcom Dashboard Social Media 2020
Ieder jaar komt Newcom met de laatste cijfers over het social-mediagebruik in Nederland. Om die cijfers nog iets toegankelijker te maken hebben ze nu een mooi dashboard waarbij je zelf de leeftijd, provincie en geslacht kunt bepalen. Dit voor twaalf social media.
#10 Banquist
Misschien was het idee er al voor de pandemie maar ik word hier dan wel weer vrolijk van. Banquist geeft je de mogelijkheid om een Masterchef te worden in je eigen keuken. HelloFresh maar dan op sterrenniveau. De pakketten bestaan uit geweldige, zeldzame ingrediënten en stapsgewijze videogidsen.