Pas op als je je huis isoleert!

Reclame Review: Tegen sommige gevaren moet de maatschappij nu eenmaal gewaarschuwd worden. Heel goed dus dat HBS in deze commercial laat zien waarom je juist niet je huis zou moeten isoleren.

1 november 2023, 14:30 2076 x gelezen

Credits

Bureau: Progress Communications
Creatieve concept: Ceci n’est pas un bureau
Productie: Bye Jane!
Media: Match My Brand

Doelstelling

De 360°-marketingcampagne heeft als doel de merkbekendheid van Huntsman Building Solutions te vergroten en de productvraag onder huiseigenaren te stimuleren door hen te informeren over de voordelen van spuitschuimisolatie.

Uitwerking

Uit het persbericht: HBS heeft meer dan 110 jaar ervaring in het isoleren van huizen en gebouwen. Het van oorsprong Canadese bedrijf is ontstaan uit de fusie van de merken Icynene, Demilec en Lapolla in mei 2020 en is de onbetwiste leider in innovatieve en duurzame oplossingen van dak-, vloer- en wandisolatie. Huntsman Building Solutions biedt een garantie van 25 jaar op al haar producten en werkt samen met een groot netwerk van erkende en getrainde Belgische en Nederlandse isolatie-experts.

In samenwerking met deze experts rolt Progress Communications en het marketingteam van HBS een marketing- en PR-campagne uit dat zich voornamelijk richt op huiseigenaren die willen genieten van een comfortabel en warmer huis en tegelijkertijd hun energierekeningen willen verlagen. De PR-afdeling ondersteunt de relaties met media en stakeholders, dient award aanmeldingen in, zet contentcampagnes op en ondersteunt deelname aan vakbeurzen.

Oordeel

Ach, ik vind het niet eens zo’n gekke gedachte om juist het tegenovergestelde te communiceren van wat je bedoelt. Het is grappig bedoeld en niet serieus. Het probleem is alleen dat het niet grappig genoeg is om écht de boodschap over te laten komen. Dat had wel wat meer over-the-top mogen zijn om indruk te maken.

Dat iedereen zich thuis voelt in een warm huis, geloof ik meteen. Dat isolatie de enige manier is om een warm huis te krijgen, is natuurlijk niet waar. Alle buren kunnen het thuis net zo warm hebben, zelfs zonder isolatie, maar dat kost ze wat meer aan energiekosten. Dat aspect van besparing wordt nu nergens aangehaald, wat ik een gemiste kans vind.

Tot slot vind ik het nogal verwarrend om te bepalen wie nou de afzender is. De naam ‘HBS spuitschuimisolatie’ lijkt voor de branding te moeten zorgen, want het wordt twee keer genoemd én het is te zien in het eindshot. Maar daar staat ook de volledige bedrijfsnaam Huntsman Building Solutions genoemd. En dan is de url waar je als kijker naartoe verwezen wordt ineens thuisineenwarmhuis.nl. Dat maakt de verwarring compleet. Wat wil je nou dat mensen onthouden als ze dit zien?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!