Pas op! Té veel advertenties slopen je merk

20 mei 2021, 13:00

Spervuur van advertenties richting de consument kan schadelijk zijn voor je merk

Er wordt vaak gezegd dat veel dingen waar ’te’ voor staat niet goed zijn, behalve tevreden. Te lui, te nieuwsgierig, te krampachtig, te bemoeizuchtig, te druk en te veel. Dat geldt ook voor het aantal advertenties dat je kunt uitstorten.

In een pakkend analyserapport van WARC Data over de globale advertentietrends, beweren de onderzoekers dat een buitensporig aantal advertenties het meest schadelijk is voor merken. 53 procent van de consumenten zegt dat téveel advertenties ervoor zorgen dat hun mening over een merk wordt aangetast. Let wel: dat denken ze zelf.

Hoe voorkom je een advertentie-overload?

Toch is het niet eenvoudig voor marketeers om de vuurknop voor advertenties op de consumenten te beperken. Om als merk goed zichtbaar te zijn is het immers van belang om liefst crossmediaal aanwezig te zijn. Maar juist daar zit tegelijkertijd ook het probleem. Doordat het aantal kanalen dat de consument gebruikt toeneemt, wordt hij/zij ook op meer plekken benaderd met advertenties van het specifieke merk. Het doet wel wat denken aan de aloude wet van toe- en afnemende meeropbrengst.

Het Britse en Amerikaanse publiek waaraan het onderzoek werd voorgelegd, bracht ook nog andere zaken aan het licht die van negatieve invloed zullen zijn bij hun kijk op een merk. 39 procent van hen geeft expliciet aan advertenties die content blokkeren vervelend te vinden. Ook reclame-uitingen die niet relevant zijn (37 procent) of naast ongepaste inhoud staan (31 procent) zijn van invloed op de mening die de consument heeft over je merk.

Kwaliteitsmeetlat

Er bestaan uiteraard talloze manieren om te vermijden dat advertenties inhoud blokkeren, niet relevant zijn of naast ongepaste inhoud komen te staan. En dus om schade aan je merk te voorkomen. Verdiep je in de kwaliteitscontext en leg je advertenties als het ware langs de kwaliteitsmeetlat.

Magazine Media heeft een tijd geleden een interessant artikel geschreven over zulke kwaliteitscontext. Daaruit kwam vooral naar voren dat binnen de advertenties kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat. Maar ook dat het waardevoller lijkt te zijn om je promoties te plaatsen op premium nieuwssites in plaats van social-mediaplatforms.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!