Patrick van der Pijl (Business Models Inc): “Winnende businessmodellen? Weet wie je klant is”
Patrick van der Pijl is CEO van adviesbureau Business Models Inc en producent van het boek Business Model Generation. Hij weet alles over de juiste businessmodellen.
“Het juiste model bestaat niet”, zegt Patrick. “Je moet je blijven aanpassen en kijken hoe je waarde kan blijven toevoegen. Klamp je niet vast aan een concept.”
In zijn advies naar bedrijven ontwikkelt Van der Pijl standaard minimaal 3 modellen. “Nieuwe plannen voor startups en spin-outs worden getest aan de hand van aannames. Deze worden direct onderzocht door zoveel mogelijk potentiele klanten te spreken.” Zo hielp hij ooit een bedrijf dat een app wilde ontwikkelen voor loodgieters.” Al snel kwamen we erachter dat de helft van de loodgieters geen smartphone heeft.”
Veel ondernemers vinden visie lastig. “Ze praten er niet over, maar het is wel belangrijk voor je onderneming”, zegt Van der Pijl. Daarom adviseert hij om doelen visueel te maken. “Zo concreet als een gouden medaille voor sporters. We hebben geen tijd meer voor ellelange plannen.” Winnende businessmodellen zijn volgens Van der Pijl die modellen waar duidelijk te zien is wie nu eigenlijk de klant is. “Zoals de melkboer vroeger, die kende het hele dorp.”