Patsers, kroeglopers en vegetari?rs

22 februari 2004, 08:59

Dankzij het Continu Kijkonderzoek (CKO) komen we steeds meer te weten over het tv-kijkgedrag van de Nederlander. Waar we naar kijken, hoe lang we kijken, hoe vaak we zappen, wie er kijken, je kunt het zo gek niet verzinnen of het CKO verschaft ons helder inzicht.

Dat kan allemaal, dankzij het feit dat bureau Intomart een grote hoeveelheid achtergrond-informatie over de deelnemers aan het onderzoek verzamelt. Dat gaat dan niet alleen om leeftijd, opleiding, geslacht en sociale klasse, maar ook om zaken als eetgedrag, koopgewoonten, interesses, gebruik van andere media of bijv. het bezoeken van musea. Veel van die gegevens worden gebruikt door de klanten van de STER, de mediabureaus dus en de adverteerders.

Bij wat voor groepen doet een zender het goed en wat zijn de voorkeurzenders van bepaalde groepen (via: medialog.blogspot.com):

  • Nederland 1: museum- en theaterbezoekers, wijndrinkers, veelverdieners

  • Nederland 2: bier- en sterke drank drinkers, brildragers, rokers

  • Nederland 3: vegetari?rs, theaterbezoekers, treinreizigers, literatuurlezers, wijndrinkers, veelverdieners

  • RTL4: allochtonen, pretparkbezoekers, tweeverdieners, discotheekbezoekers

  • SBS6: caf?bezoekers, hondenbezitters, rokers, patat eters

  • Patserige autobezitters: RTL5, Net5 en Nederland 3 (!?), BNN, VARA en VPRO

  • Coladrinkers: massaal naar SBS6 en weinig naar Nederland 1

  • Brildragers: veel naar Nederland 1 en 2, weinig naar Yorin, SBS6, Net5

  • Contactlenzendragers: veel naar Nederland 3, Yorin en Net5

  • Zonder bril of contactlenzen: veel naar SBS6

Bron:

Spreekbuis

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jos (medialog)

    Ben vooral benieuwd naar de patserige autobezitters die naar Nederland 3 kijken. Wie zijn dat? Yuppen met een grote leasebak, om maar een vooroordeel te noemen? Neem toch niet aan dat woonwagenbewoners met hun Mercedessen hiernaar kijken, om het volgende vooroordeel te noemen.


    22 februari 2004 om 17:54
    media

    Ik ben benieuwd of Intomart zichzelf nog serieus neemt na het publiceren van dit soort gemiddelde profielen. Dat je iets kunt zeggen over het profiel van kijkers naar een specifiek tv-programma daar kan ik me iets bij voorstellen. Een gemiddeld profiel voor een tv-kanaal is complete onzin imho.


    22 februari 2004 om 18:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!