Paul Veugen (Human): “Ons belangrijkste doel? Hard groeien in aantal gebruikers”

1 juni 2015, 09:30

Veel aandacht, stijgende gebruikersaantallen, positieve recensies in de appstore en als klap op de vuurpijl een bekroning met een Webby Award. Het lijkt bewegingsapp Human voor de wind te gaan. Tegelijkertijd heeft Human afscheid moeten nemen van mede-oprichter Renato Valdés Olmos en lijkt er nog steeds geen echte duidelijkheid te bestaan over het businessmodel. On the upside: “We kunnen financieel de komende 18 maanden vooruit”, aldus CEO Paul Veugen. Een periode waarin het experiment centraal zal staan.

Human stimuleert gebruikers minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Daartoe draait de gratis app op de achtergrond op je telefoon en registreert elke beweging. Op de fiets naar je werk of een rondje wandelen door de supermarkt: het telt allemaal mee. Daarmee richt Human zich op een wezenlijk andere gebruiker dan de meeste andere fitnessapps. Niet de fanatieke(re) sporter, maar gewone mensen die gezonder willen leven. “We hebben ons leven ingericht op gemak: je neemt de lift naar de 2e etage of je pakt de roltrap. Tegelijkertijd proberen we dat te compenseren door naar de sportschool te gaan. Op het moment dat je actief bent gedurende de dag, hoef je niet meer te compenseren in de sportschool.” Om dat gedrag te stimuleren, blijft belonen de beste prikkel. “Mensen gaan meer bewegen op het moment dat we ze meer belonen.” De app werd inmiddels meer dan een miljoen keer gedownload. Een groot deel van die downloaders blijft actief. Op dit moment trackt het bedrijf zo’n 90 miljoen activiteiten per maand. De gemiddelde gebruiker checkt 1 à 2 keer per week in. “Het aantal gebruikers en de retentiecijfers zijn hoger dan wie dan ook in onze markt.”

“Geld verdienen met data is niet het belangrijkste”

Aanvankelijk werd gedacht dat de enorme berg data die Human genereert het bedrijf geld zou gaan opleveren. Elke beweging wordt vastgelegd. Mooi te zien in het met een Webby bekroonde project Human Cities waarbij Human voor 30 steden wereldwijd een visualisatie van de veelvoorkomende verkeersstromen heeft gemaakt. “Op basis van dit project hebben we ook een heleboel verschillende reacties gekregen, bijvoorbeeld van de stad Amsterdam. Die doen onderzoek naar verkeersstromen: hoe kiezen mensen hun route door de stad. Dat waren dingen waarvan wij wel het gevoel hadden: in de toekomst kunnen we daar wel wat mee gaan doen.”

Inmiddels lijkt het enthousiasme hiervoor wat getemperd. “Natuurlijk kunnen we geld gaan verdienen aan onze data, maar ik denk niet dat dat het belangrijkste is. Want als we geld gaan verdienen met data, zal dat altijd haaks staan ten opzicht van onze eindconsument. (..) Ik zou het liefste naar een vorm gaan waarbij we die data opengooien. London City heeft een API waarbij je volledig toegang hebt tot de datasets van alles wat in London gebeurt”, aldus Veugen. Hij zegt voorzichtig om te willen gaan met gegevens die van derden afkomstig zijn. De privacy van de gegevens van gebruikers staat bij alles voorop.

Daarnaast lijkt een principiële keuze te spelen. “Ik wil heel graag geld gaan verdienen, maar alleen op zo’n manier dat de geldstroom volledig aansluit bij onze eindconsument. En op het moment dat ik mijn resources moet gaan verdelen tussen een opdrachtgever die betaalt en het consumentenproduct, ga ik mijn product zo inrichten dat ik die opdrachtgever te vriend hou. Mijn resources worden daar überhaupt door opgeslokt, want dan wordt het doel om dat geld te verdienen. Wat voor ons nu veel belangrijker is, is dat we dat aantonen en dat de health en fitness space niet de 80 miljoen gebruikers van MyFitnessPal is, maar net zo groot kan zijn als Snappchat of WhatsApp. Dus echt gewoon voor de grote schaal gaan.”

Heel veel mensen waarvan je een deel weet te verleiden tot betaalde diensten. Dat is de richting waarvoor Human nu lijkt te kiezen. Om de app op nog grotere schaal te verspreiden, wordt op dit moment gebouwd aan een social layer. “De mensen die de Human-app voor langere periode gebruiken, zijn niet geïnteresseerd in de exacte snelheid of het aantal kilometers per uur. Mijn moeder maakt het niet uit of ze 4,4 of 4,6 kilometer per uur loopt, maar wat haar wel interesseert is dat ze zich goed voelt over haar activiteiten. Dat betekent dat we communities kunnen bouwen.”

“Wat maakt ons anders dan anderen”

“Wij zijn heel erg aan het uitvogelen wat ons nu anders maakt dan anderen en wat zijn de dingen waarmee we onze gebruiker echt vast kunnen houden in de app. Los van tracking technologie.” Een zoektocht waar Human ook echt tijd voor uitgetrokken heeft. Nu vormt de batterijduur van telefoons nog een belangrijk probleem. De app, die je gedurende de hele dag op de achtergrond moet laten meedraaien, vreet je batterij in combinatie met ander intensief gebruik van je telefoon binnen een dag leeg. “Het is de vraag of mensen, die hun telefoon zo intensief gebruiken dat die binnen een dag leeg is, op dit moment interessant zijn. Dat zijn keuzes die we moeten maken. We hebben hele bewuste keuzes gemaakt op basis van technologie en die batterij is iets dat we moeten accepteren op dit moment.” Volgens Veugen is het allemaal een kwestie van tijd. “Uiteindelijk hopen we dat Apple dat hele tracking-deel van ons gaat overnemen, dan wordt het een commodity, maar tot die tijd geeft het ons een platform om dingen te bouwen en dingen uit te proberen.”

Feit is dat de iPhone 6 al over zodanig betere batterijen beschikt dat langer gebruik mogelijk is. Op dat moment zie je mensen Human ook vaker gebruiken. Veugen gokt erop dat de toekomst het batterijprobleem zal oplossen. De Apple Watch biedt ook al meer kansen. In de watch is de tracking geregeld. Dan wordt de uitdaging iets te bouwen dat mensen leuk en interessant vinden. Human ontwikkelde al een app speciaal voor de watch. “Met een blinddoek om”. Maar uiteindelijk kreeg het bedrijf wel de mogelijkheid uitgebreid te testen. “Ik was heel sceptisch voordat ik eraan begon, maar het was een geweldige ervaring. Op het moment dat ik hem in handen had wist ik wat ik er mee moest.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!