PCM-kranten in nood
PCM Uitgevers komt deze ochtend met opmerkelijk nieuws. Volgens Adformatie kampen de kranten van PCM Uitgevers met financi?le tegenslagen (vooral de inkomsten uit commerci?le advertenties vallen tegen). De uitgever moet sterk bezuinigen om uit de rode cijfers te blijven. Er is per direct een personeelsstop ingevoerd en de meeste marketingcampagnes voor de kranten zijn stopgezet.
Slimme zet van PCM Uitgevers om de marketingcampagnes stop te zetten of zou je juist op het moment dat het slecht gaat moeten investeren in (slimme) marketing?
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er voor alle PCM-kranten toekomst is. Het zou slimmer zijn om zich op een krant te richten en die slim in de markt te zetten. Deze situatie is op de lange termijn onhoudbaar.
Als het economisch slecht gaat in een bepaalde branche, dan loopt het totaal aantal klanten van die branche terug. Volgens mij moet je dan juist je marketingbudget verhogen, zodat die paar potentiële klanten ten minste naar jou, en niet naar je concurrent gaan.
Ik meen me te herinneren dat daar een keer onderzoek naar gedaan is. Bleek dat bedrijven die in een periode van recessie meer aan marketing deden beter uit de recessie kwamen. Heb ik dat hier een keer gelezen Marco?
Klopt Remi,
Onderzoek heeft uitgewezen dat marketing bij een conjucturele neergang ca 15% meer effect oplevert. Dit omdat je je dan juist moet onderscheiden van de concurentie. Iedere klant neemt de ervaring die in deze tijd opgedaan wordt in je business mee in z’n relatie naar de toekomst. Wat PCM heeft is natuurlijk wel even anders. De markt is niet (meer) onderhevig aan een recessie, maar er zijn significate veranderingen in de markt gaande. Dit vraagt in mijn ogen eerst om een andere strategie en beleid.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!