Perceptions, Practices & Ethics in Word-of-Mouth Marketing

12 mei 2006, 07:40

Word-of-mouth (WOM) bureau Boldmouth heeft de resultaten van een WOM-onderzoek gepubliceerd.

Vanmiddag maar eens in het zonnetje het volledige rapport van maar liefst 55 pagina’s genaamd Perceptions, Practices and Ethics in Word-of-Mouth Marketing (pdf) doornemen, maar hierbij alvast enkele highlights.

  • 34,7% van de respondenten stelt van plan te zijn WOM Marketing in te zetten.
  • 39,4% van alle respondenten geeft echter aan moeite te hebben met evalueren van WOM en juist dat hen tegenhoud WOM in te zetten.
  • 51.2% van de organisaties geeft aan niet in staat te zijn de performance te bepalen.
  • Rond de 64% van alle respondents geeft aan dat WOM erg belangrijk tot zeer belangrijk is in hun overall marketingplannen.
  • 65% van de respondenten geeft aan op dit moment geen WOM plan te hebben
  • Excellente customer service (82,3%) en tevreden klanten (53,3%) zijn de belangrijkste triggers voor WOM volgens de respondenten

De onderzoekers eindigen hun rapport met een aantal aanbevelingen rondom WOM, zoals:

Integreer WOM in je overall marketingaanpak en beperk je niet tot een incidentele campagne. Stel je eigen WOM-plan op. Daarbij worden sites als trackengine.com, watchthatpage.com, technorati en blogsearch.google.com genoemd en wordt tevens een 7-stappenplan voor een WOM-plan gegeven.

Al met al interessant genoeg om vanmiddag eens helemaal door te spitten. Is WOM nu echt zo lastig te evalueren? Wat is jullie ervaring?

Bron: persbericht, via Shel Holtz.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dick

    Boeiend dat het woord ‘ethics’ in de titel verschijnt! Ik heb het rapport even gescand op dat aspect en …. kom natuurlijk tot de conclusie dat gestuurde WOM natuurlijk niet authentiek en dus ook niet ethisch kan wezen. Dat bedoel ik heel simpel:

    WOM wekt de suggestie een échte, authentieke mening van een gebruiker te zijn, maar is dat niet. De mening zélf is nl. gestuurd. De suggestie en de praktijk liggen uit elkaar en dat is dus gewoon ouderwetse push in een nieuw jasje. Niet ethisch in ieder geval, wel handig.

    Ik probeer volgende week zelf m’n gedachten over ethiek in ongestuurde WOM vwb de geventileerde meningen via blogs te formuleren. Cenraal staat wat mij betreft dat het aanzwengelen van een discussie en het proberen van een product OK zijn, maar het bewust sturen van de meningsvorming niet. Hoop dat ik er maandag aan toekom.


    12 mei 2006 om 08:19
    paco

    Toeval of niet, ik heb zelf vandaag een vergelijkbaar rapport over virale marketing gepresenteerd bij mijn afstudeerbedrijf, zelfs inclusief mijn eigen 7-stappenplan.

    Hoewel ik het Boldmouthrapport nog niet in zijn geheel heb gelezen, kan ik me zeer goed vinden in de conclusie dat virale en/of WOM-marketing een onderdeel is van een grotere multimediale campagne en dat seeding steeds belangrijker wordt. Sterker nog, dat heb ik dus ook als aanbeveling in mijn eigen rapport staan.

    Dat WOM en virale marketing moeilijk te evalueren zijn, kan ik wel beamen, maar zo storend vind ik dat niet. Je moet een campagne ook durven los te laten en te vertrouwen op de kwaliteit van je product/merk.


    12 mei 2006 om 12:21
    media

    Paco, is het rapport ook publiekelijk beschikbaar?


    12 mei 2006 om 14:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!