Performance in crisistijd: drie tips voor ondernemers
Het zijn, op z’n zachtst gezegd, spannende tijden voor lokale ondernemers. In deze blog lees je drie tips om toch te blijven werken aan je performance tijdens en na deze crisistijd. Bij elke tip vind je een of meerdere voorbeelden van kleinere bedrijven die dat momenteel op een goede manier doen.
1. Focus op je bestaande klant
Bedrijven leggen vaak de focus op het binnenhalen van nieuwe klanten. Het grootste gedeelte van het marketingbudget wordt hier dan ook voor gereserveerd. En dat terwijl het zoeken naar nieuwe klanten soms wel vijf keer meer kan kosten dan het behouden van bestaande klanten. Daar komt nog eens bij dat bedrijven met een hoge klantbehoud-ratio sneller groeien. Als het zelfs in tijden van economische bloei een verstandige keuze is om marketingbudget te reserveren voor je bestaande klanten, dan zou je zeggen dat juist in tijden van crisis we hier extra de nadruk op mogen leggen.
Lopen je inkomsten terug maar stijgen de kosten voor online campagnes?
Zie je de laatste weken je inkomsten teruglopen maar de kosten voor online campagnes stijgen? Verschuif dan een groot gedeelte van je marketingbudget naar retentiecampagnes en e-mailmarketing. In crisistijd vertonen consumenten over het algemeen risicomijdend gedrag. Grote kans dus dat zij het alleen maar prettig vinden dat jij als bedrijf nog steeds je producten en diensten aanbiedt.
IJspressi in Almere: pretpakketjes
Een onderneming die momenteel de focus legt op haar bestaande klanten is IJspressi in Almere. IJspressi is een van de grotere ijssalons en koffietentjes in Almere, met drie vestigingen verspreid over de stad. Deze onderneming, gerund door een ambitieus koppel, is een echt begrip in Almere. Helaas moesten zij voor het eerst in jaren hun deuren sluiten. Maar Martijn en Inge laten zich niet zomaar uit het veld slaan! Zij hebben in een paar dagen een online bestelservice opgezet. Hun klanten kunnen nu online ijsjes bestellen en afhalen bij een van de vestigingen. Creatief als ze zijn lieten ze het daar niet bij: inmiddels zijn er ook pretpakketten te bestellen zodat je zelf thuis ijs kunt maken of de barista uit kunt hangen. Het marketingbudget dat zij hiervoor reserveren is vooral gericht op hun huidige klanten via e-mailmarketing en remarketing-campagnes via social media.
2. Denk aan de toekomst
Wanneer je het grootste gedeelte van je budget hebt gereserveerd voor je huidige klanten, investeer dan in projecten die je performance op (langere) termijn versterken. Juist in tijden van crisis is het belangrijk om ook vooruit te denken. Investeer daarom nu in het verbeteren van je technische sitestructuur, stel een technisch verbeterplan op en kijk eens kritisch naar de content op je website. Daarnaast zou je juist nú kunnen investeren in CXO voor een verbeterde ervaring op je website en een verhoging van je conversieratio. Denken aan de toekomst betekent ook dat je kijkt naar creatieve manieren om potentiële klanten alvast warm te maken voor na deze crisistijd.
Maak potentiële klanten alvast warm voor na de crisis
Consumenten vertonen momenteel dan wel risicomijdend gedrag, ze zijn meer dan ooit te vinden op social-mediaplatformen en staan te trappelen om er straks weer op uit te gaan. Wanneer jij je als bedrijf op opvallende wijze in de kijker weet te spelen, dan zullen zij eerst aan jou denken wanneer ze straks weer geld durven uitgeven. Wees daarin creatief en zet je marketingbudget vooral lokaal in. Met een kleiner en gerichter bereik hoeven deze campagnes niet eens zoveel geld te kosten.
Almere Rondvaarten: #allyblijftbinnen
Neem bijvoorbeeld de onderneming Almere Rondvaarten. De rondvaartboot in Almere lag een aantal weken stil aan de kade; en dat terwijl het prachtig weer was om hun dienst aan te bieden. In samenwerking met Allylive en TSR AV hebben zij daarom de actie #allyblijftbinnen bedacht. Door rond te varen met een dj, vuurshow en een spandoek met daarop de tekst ‘Ally blijft binnen’ roepen zij de Almeerders op om in deze tijd vooral binnen te blijven. Een topinitiatief dat er bovendien voor zorgt dat Almere Rondvaarten geniet van mooie exposure voor later dit jaar. Zij gebruiken video’s van deze actie om deze nu binnen een specifieke doelgroep op social media onder de aandacht te brengen.
3. Bied een alternatieve dienst aan
Helaas zijn er ook veel ondernemers die hun deuren moeten sluiten of hun dienst niet meer kunnen aanbieden. De horecabranche wordt hierdoor bijvoorbeeld zwaar getroffen. Toch zie je dat ondernemers zoeken naar alternatieve diensten of producten om aan te bieden. Veel van deze ondernemers richten zich daarbij op hun huidige, trouwe klanten (neem bijvoorbeeld de pretpakketten van IJspressi). Maar er zijn ook voorbeelden waarbij ondernemers juist een heel andere doelgroep aanspreken dan zij normaal gesproken doen. Zo ook de volgende bedrijven:
Hotels in Haarlem: ’thuiswerken’
Veel mensen vinden het maar lastig en vervelend dat we nu thuis moeten werken. De muren komen op je af en de kinderen vragen de hele dag aandacht. Gelukkig biedt een aantal hotels in Haarlem, waaronder Grand Hotel Frans Hals, een arrangement aan waarbij je in alle rust in een hotelkamer kunt ’thuiswerken’. Dat is weer eens wat anders dan thuis aan de keukentafel.
Home Made Chefs: samen sterk voor de boeren
De horeca heeft de lokale boeren nu niet nodig voor producten. Daardoor zitten zij met grote overschotten. Zet je huidige maaltijdbox even op pauze de komende weken, want Home Made Chefs heeft een mooi alternatief! Zij leveren boodschappenboxen en brengen daarmee de producten direct van de boer bij jou thuis. Bestellen maar, dan hoef jij voorlopig niet naar de supermarkt.
Gratis aanmelden voor performance-webinar
Wat te doen met je (geringe) marketingbudget wanneer je een heel andere doelgroep aanspreekt dan normaal? Deze en andere vragen, gericht op e-commercebudgetten en performancekanalen in crisistijd, beantwoord ik in mijn webinar op 7 mei. Traffic Builders biedt deze webinar gratis aan, in samenwerking met NIMA. Schrijf je nu in.