Persiflage monopoly groot succes

24 oktober 2003, 11:19

Ghettopoly leek een grote grap, maar inmiddels heeft die ernstige vormen aangenomen. De achterbuurtpersiflage van het wereldberoemde Monopoly die voornamelijk via internet wordt verkocht houdt de gemoederen in de Verenigde Staten flink bezig. Dit is voor Monopoly-fabrikant Hasbro aanleiding om naar de rechter te stappen. De speelgoedreus vreest imagoschade.

Hasbro liet woensdag weten dat het Ghettopoly, dat vooral via internet wordt verkocht, als een inbreuk op zijn intellectueel eigendom beschouwt. Ook een deel van de zwarte gemeenschap is boos omdat het spel een clich? maakt van het leven in de achterbuurten Harlem, The Bronx en Westside Liquor. Zo verbeelden de speelstukken bijvoorbeeld een brok marihuana, een machinegeweer, een pooier en een fles drank. Kanskaarten leveren 50 of 75 dollar op omdat de gehele buurt van crack is voorzien of omdat een bank is beroofd. Het geld in het spel is vals.

De maker van het spel, de 28-jarige David Chang, is zich van geen kwaad bewust en beroept zich op de vrijheid van meningsuiting. Op zijn website belooft hij nog meer spellen te maken, waaronder Hiphopopoly en Redneckopoly

Bron: pieterenceriel.com

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!