Peter Minkjan (5PM): ‘YouTube is heel belangrijk als je wilt scoren in search’
YouTube is voor bedrijven enorm interessant en relevant, maar wordt niet altijd op de beste manier ingezet. Hoe word je succesvol op en door YouTube? Peter Minkjan (mede-eigenaar 5PM) ziet veel kansen in ‘help-content’.
Google ontwikkelde het Hero-Hub-Help (Hygiene)-model om antwoord te geven op de vraag welk type content goed scoort op dit videomedium, vertelt Peter Minkjan. “Dit model wordt weergegeven in een piramide. Boven in de top zit de hero-content. Het zijn de twee of drie grote campagnes per jaar die je écht wil pushen om veel mensen te bereiken.
Hub-content
“De tweede laag is de hub-content. Dat is seriematige content waarbij je elke week een video publiceert, waarbij vaak wordt samengewerkt met influencers.
Help-content
“Helemaal onderin heb je de help-content. Met deze video’s geef je antwoord op vragen van (potentiële) klanten. Die video’s zijn ontzettend interessant voor bedrijven die producten verkopen waar mensen vooraf research naar doen. Mensen gaan met een probleem naar YouTube en willen daar het antwoord vinden. Met jouw help-content én product of dienst is het mogelijk om deze vragen te beantwoorden. Vooral de onderste laag van de piramide wordt bijna altijd vergeten door ondernemers, terwijl daar juist heel veel kansen liggen.”
Strategie en uitvoer
De potentiële kansen onderin die piramide zijn de reden dat Minkjan en zijn partners in 2018 hun onderneming 5PM startte om bedrijven en merken te helpen om YouTube succesvol in te zetten. Zijn bedrijf richt zich niet alleen op strategie maar ook op uitvoer. Meer views, kijktijd, advertentieomzet en conversies door videocontent beter te verspreiden, optimaliseren en datagedreven inzichten te geven.
Minkjan noemt als voorbeeld grootbanken. Ze hebben fantastische dure campagnes met influencers, maar als je zoekt op YouTube naar een filmpje hoe je je pas moet blokkeren of hoe je een hypotheek berekent, kom je ze niet tegen. En bij die vragen verwacht je die banken juist.
Wees minder sexy
De help-content is niet sexy en wordt daardoor vaak vergeten in de merkstrategie, weet Minkjan. “Maar wees eerst minder sexy en begin met helpen.”
YouTube is heel belangrijk als je wilt scoren in search, zegt Minkjan. “Het meest zichtbare domein in de Google-zoekresultaten is YouTube, dat was ooit Wikipedia. Het videoplatform is nu goed voor 40 procent van de zoekresultaten. Veel bedrijven hebben geïnvesteerd om tekstueel goed vindbaar te zijn, staan er nu ineens een rits video’s bovenaan de zoekresultaten!”