P&G neemt afscheid van massamarketing

2 december 2002, 22:51

Bij zijn aantreden in 2000, stelde CEO Lafley dat Procter & Gamble?s massamarketingmodel niet langer effici?nt en effectief was. Grote vraag was wat daar dan wel voor in de plaats moest komen.

De zoektocht naar het antwoord leidde tot talloze initiatieven en experimenten om ?branding en marketing opnieuw uit te vinden?. Drie bouwstenen vallen daarbij op.

E?n: massamarketing is wat P&G betreft dood. De 80/20 regel regeert. Wanneer, zelfs bij megamerken als Ariel, een relatief klein percentage van de populatie verantwoordelijk is voor een groot percentage van de totale verkopen, moeten de marketinginspanningen dienovereenkomstig worden verdeeld. ?One size fits all? maakt plaats voor ?totaal verschillende marketingstrategie?n, voor verschillende groepen mensen?.

Twee: P&G ziet zichzelf niet langer als maker en verkoper van producten. Procter & Gamble houdt zich bezig met services en oplossingen, informatie en advies en zelfs relaties. Voorbeeld: Een Pamper is geen ?urinevanger?, maar een product en service die moeders helpt hun baby te verzorgen.

Drie: marketing op zichzelf is een potenti?le bron van waarde voor de klant. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van gezondheidsinformatie van derden bij een merk. Tezamen leiden de bouwstenen P&G in de richting van ?consumenten pull op maat?, in plaats van ?massaproducenten push?. Maar de weg daar naartoe is nog lang.

Bron: Marketing Week

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!