Philips: een corporate story die tot leven komt

10 april 2013, 07:59

Philips Museum: our journey into tomorrow

Op vrijdag 5 april 2013 was ik namens Marketingfacts aanwezig op de opening van het Philips Museum: our journey into tomorrow. Na de mooie en vooral duurzame Philips Innovation Experience van vorig jaar was ik erg nieuwsgierig hoe de opening van het Philips-museum mij zou inspireren. Het werd al snel duidelijk: volgens mij bestaat er geen mooiere vorm van corporate storytelling dan het openen van een museum in hét fabriekje daar waar alles ooit begon.

Het fabriekje in het centrum van Eindhoven, de plaats waar Philips in 1891 begon, is na een grondige renovatie veranderd in het prachtige Philips-museum. Voor het gebouw is een imposante glazen galerij gebouwd. Met de renovatie en de zo kenmerkende glazen façade is het fabriekje als het ware in een vitrine gezet.

“In het Philips museum komen onze geschiedenis, ons ondernemerschap en onze innovaties op een prachtige manier samen. Het museum vertelt het verhaal van een bedrijf dat al meer dan 120 jaar werkt aan innovaties, die ervoor zorgen dat mensen beter en gezonder kunnen leven in een meer duurzame wereld. Het Philips museum is er om te inspireren en geïnspireerd te worden.” – Frans van Houten, CEO Philips

De corporate story

In 1891 richtte Gerard Philips samen met zijn vader Frederik Philips de firma Philips & Co op. Het bedrijf wordt in Eindhoven in een leegstaand bedrijfspand gevestigd dat Gerard Philips op een veiling voor 12.150 gulden kocht. De concurrentie op de lampenmarkt is in die tijd al groot. Gerard maakt het verschil door zich volledig te richten op de massaproductie van gloeilampen. In 1895 wordt Anton Philips aangetrokken om de verkoop op zich te nemen. Dat blijkt succesvol te zijn. In 1895 worden er 200.000 gloeilampen verkocht. Drie jaar later al meer dan 1.000.000. Eind jaren ’90 is Philips & Co één van de grootste producenten in Nederland en met 1.000 medewerkers de grootste industriële werkgever.

Gerard is een denker, een onderzoeker, een uitvinder. Hij heeft oog voor innovaties en weet vervolgens van die innovaties massaproducten te maken. “Wanneer de kwaliteit er is, komt de kwantiteit vanzelf”, horen mensen hem vaak zeggen. Maar het is zijn broer Anton die dat echt waar maakt.

“De wereld is mijn werkterrein” – Anton Philips

Anton is de ondernemer, de avonturier, de strateeg; snel, doortastend en zelfverzekerd. De man die achter ieder product een kans ziet en achter iedere grens een uitdaging. Samen maken de broers van het fabriekje een internationaal bedrijf, van de firma een NV en van het dorp Eindhoven de vijfde stad van Nederland. In 1916 krijgen ze het predicaat ‘koninklijk’ en in 1922 wordt Anton, na het vertrek van Gerard, de Directeur van N.V. Philips.

Anton’s ondernemerschap heeft zonder twijfel van Philips het bedrijf gemaakt wat het nu is: een bedrijf dat middenin de maatschappij, middenin de wereld staat. Een bedrijf dat werkt aan zinvolle innovaties die er toe doen, die zorgen dat onze klanten gezond zijn, een goed leven hebben en van dat leven kunnen genieten. Dat deden ze in het verleden en dat doen ze nu en in de toekomst.

“The best way to predict the future is to create it”

Social campagne #favoPhilips

Om het publiek warm te krijgen werd in de aanloop naar de opening een social media campagne opgezet onder de hashtag #favoPhilips. De opdracht hierbij was als volgt:

Tijdens de campagne werden meer dan 200 foto’s ingezonden: van antieke infraroodlampen en radio’s tot aan nieuwe wake-up lights en LED schermen. Al deze producten gaven ieder op hun eigen manier betekenis aan iemands leven. Wanneer je de foto’s in je timeline voorbij ziet komen, dan ga je automatisch nadenken over de Philips producten waarmee je zelf bent opgegroeid. Ik kan mij herinneren dat ook wij veel van die nostalgische producten in huis hadden, maar dat deze mensen ze nog écht hebben en wellicht ook nog gebruiken, dat vind ik prachtig om te zien!

De leukste inzendingen die via Twitter, Facebook of Pinterest binnen zijn gekomen, werden deze week beloond met een museumtour of bovenstaande Original Radio.

Een nieuw historisch moment

Op vrijdag 5 april 2013 was dan de grote dag! Aan de zijde van Frans van Houten werd het Philips museum door Koningin Beatrix geopend. De Koningin bracht symbolisch het licht naar de historische locatie waar Gerard Philips in 1891 zijn eerste gloeilamp heeft geproduceerd door een oplichtende draadloze LED-lamp in een lichtkunstwerk te plaatsen. De openingshandeling werd onder muzikale begeleiding van leden van het Philips Symfonie Orkest verricht. Hierna kreeg de Koningin een rondleiding door het museum.

Als pers kregen we voor de officiële opening een sneakpreview in het museum. Een museum waarin je een fascinerende reis maakt door de geschiedenis van Philips: van de allereerste gloeidraden tot aan de meest geavanceerde energiezuinige verlichting van vandaag de dag; en van de eerste stappen in de medische diagnostiek tot levensreddende minimaal invasieve behandelingen die dankzij technologische innovaties van Philips nu mogelijk zijn.

Tijdens de rondleiding heb ik gemerkt dat de corporate story van groot belang is voor het succes van Philips. Iedereen die ik tijdens de sneakpreview tegenkwam straalde trots en blijdschap uit. Het verhaal van Philips is niet alleen belangrijk voor het management van Philips, de medewerkers en de relaties, maar ook voor ons als consument. De energie en het trotste gevoel was duidelijk te voelen bij iedereen die aanwezig was. Een versterkt wij-gevoel waar ik als Eindhovenaar ook deel van uitmaakte.

Een corporate story die tot leven komt

In de blogpost De magie van IKEA schreef Arjan dat storytelling misschien wel de belangrijkste buzzword is van het moment. Dit kan ik alleen maar beamen! Maar de manier hoe Philips dit heeft gedaan én met zo'n rijke historie, dat vind ik toch wel erg bijzonder! Want met de opening van het Philips museum wordt de corporate story werkelijk tot leven gewekt!

Hieronder enkele beelden die ik in het museum heb genomen:

De prachtig ingerichte kamertjes die zonder twijfel vele herinneringen zullen oproepen.

De consumentenproducten van toen en nu.

De augmented reality ruimte van het fabriekje helemaal in de setting van toen.

Connecting the world.

De foto's van Koningin Beatrix heb ik maar even achterwege gelaten. Voor een uitgebreid verslag van de opening zelf verwijs ik graag naar het beeldblog van Noud en het Eindhovens Dagblad.

Zowel Patrick Lerou als Thomas Marzano, nogmaals bedankt voor de uitnodiging! Ik vond het heel bijzonder dat ik in het kleine gezelschap bij de opening van het Philips museum kon zijn.

Het Philips museum is vanaf heden open voor publiek. Voor de openingstijden verwijs ik graag naar de website.

Credits afbeelding: Noud de Greef

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!