Piet Bakker: ‘Wie een goed online verdienmodel ontwikkelt voor kranten, is een rijk man’
In de wereld van nieuwe media kan iedereen meedoen.
Piet Bakker weet als mediaprofessor aan de Hogeschool Utrecht alles over het veranderende landschap.
De drempel om te zenden is door het internet zo laag geworden dat het heel makkelijk is geworden om te bloggen, tweeten en posten. “ De interactie maakt het voor velen interessant”, zegt Bakker.
De leraar zendt zelf ook graag als beheerder van zo’n twintig blogs. “Ik probeer wel iets toe te voegen, ik hou niet van eindeloos kopiëren.”
‘Incheck-oorlog’
Een van zijn blogs gaat over ‘de Incheck-oorlog.’ Het huidige NS-systeem is volgens Bakker een systeem voor vervoerders, niet voor passagiers. “Ik hou bij wat er misgaat, veel media pakken het op.”
Bakker Tweet dan ook rustig wat hij vindt: “Fuck de NS. Blijf gewoon papieren kaartjes kopen.”
Over de studie journalistiek zegt hij dat het zowel moeilijker als leuker is geworden. “Studenten moeten veel sneller kunnen werken.” En dat doen ze ondanks de verslechterde markt nog steeds massaal.
Tabloid
Bij kranten is enorm veel veranderd, zo zijn ze bijna allemaal op tabloid overgegaan. “Internet staat al jaren op het netvlies, daar zijn ze al heel lang mee bezig.”
Desondanks gaat de conversie langzaam en is de trend nog steeds neerwaarts. “De stekker moet niet uit de krant, het zijn sterke merken. Maar wie een goed verdienmodel voor kranten ontwikkelt op digitaal vlak, is een rijk man.”