Pilotproject online super phicoop.nl is goed verlopen

11 april 2003, 04:06

De pilot met de online supermarkt phicoop.nl is naar tevredenheid verlopen. De jaaromzet is uitgekomen op 36.000 euro en het gemiddelde bedrag per bestelling bedroeg 80,89 euro.

Het Vakcentrum Levensmiddelen, opdrachtgever van de pilot, komt tot de conclusie dat een webwinkel voor een zelfstandig ondernemer de moeite waard kan zijn. De pilot, uitgevoerd in samenwerking met Jumbo-ondernemer Jeu Philipsen, had een verzorgingsgebied van 25 kilometer rondom de winkel. In een later stadium werd dit teruggebracht tot 10 kilometer. Onder de bestaande klanten van de winkel werden brochures uitgedeeld, daarnaast werd in een deel van het verzorgingsgebied direct mail verspreid. In totaal hebben in de proefperiode 120 klanten 446 bestellingen gedaan. De helft hield het bij een bestelling, 25% deed meer dan 4 bestellingen. Bedrijven waren de grootste bestellers met bestedingen van tussen de 2.400 en 3.000 euro. Over het algemeen werd evenveel vers verkocht als in de fysieke winkel. De meeste omzet werd geboekt bij frisdranken. Jeu Philipsen wil de internetservices uitbreiden en ook bij de meer afgelegen woonkernen bezorgen.

Bron:

Levensmiddelenkrant nr. 14, p. 4, 1/5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!