Een vliegende start met Pinterest Advertising

7 maart 2019, 12:00

In deze tien stappen leer je succesvol adverteren op Pinterest

Het duurt niet lang meer voordat Pinterest Advertising beschikbaar is in Nederland en België. Goed nieuws, want het aantal gebruikers in Nederland blijft stijgen. De eerste adverteerders in Nederland zijn al gewhitelist. Op basis van een eerste ervaring hebben we een stappenplan opgesteld, zodat je binnenkort een vliegende start kunt maken met je eerste Pinterest-campagne. Zo wordt ook jouw merk Pinterest-proof.

Pinterest kent ruim 3,5 miljoen geregistreerde Nederlandse pinners en dagelijks zijn 734.000 gebruikers actief op het inspiratieplatform (Newcom Research). De doelgroep van Pinterest bestaat voornamelijk uit vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Het platform leent zich ideaal voor merken die zich bezighouden met wonen, fashion, beauty, food, sport en reizen.

Adverteren op Pinterest, dus. Hoe zet je een goede campagne op?

Stap 1: Een zakelijk account

Om te kunnen starten met adverteren heb je een zakelijk account nodig. Hiervoor kun je je gratis aanmelden. Heb je als merk al een persoonlijk account, dan kun je deze gemakkelijk upgraden om gebruik te maken van alle zakelijke functies. Vul je zakelijke profiel zo volledig mogelijk in.

“Pinterest is geen socialmediaplatform, maar een visueel inspiratieplatform”

Claim je website

Pinterest is geen socialmediaplatform, maar een visueel inspiratieplatform geënt op search, zo zegt Pinterest zelf. Claim dus je website en andere socialmedia-accounts om je merk op Pinterest zo goed mogelijk weer te geven. Zo ben je er zeker van dat iedere pin over jouw content voorzien is van je naam en profielfoto (logo). Dit doe je simpel door de HTML-tag toe te voegen in de <head> van het index.html-bestand of door een HTML-bestand te uploaden naar de rootmap van je website.

Stap 2: Een Pinterest-proof website

Voor het Pinterest-proof maken van je website gebruik je de Pinterest-widgets. Voeg de Bewaarknop toe aan je website. Zo kan iedereen de content van jouw website bewaren op Pinterest. Voeg ook de Volg-knop toe. Zo kan iedereen makkelijk en snel je Pinterest-account volgen. Je kunt dit uitbreiden met meer widgets, zoals de pinwidget, de bordwidget en de profielwidget.

Stap 3: Pinterest-tag

Net zoals Facebook de Facebook Pixel heeft en LinkedIn de LinkedIn-Tag, heeft Pinterest ook een eigen tag. Dit is een JavaScript-code die je toevoegt aan de broncode van je website. Hiermee kun je meer inzicht krijgen in wat mensen op je website doen, zoals aantal paginabezoeken, aanmeldingen en check-outs. Deze bezoekers kun je vervolgens weer retargeten met specifieke advertenties. Ook bij Pinterest kun je de tag uitbreiden met negen verschillende conversiegebeurtenissen, zoals paginabezoek, zoekacties of wanneer iemand een product toevoegt aan het winkelwagentje.

Stap 4: Betalingsmethoden instellen

Om gesponsorde pins en campagnes op te kunnen zetten, moet je eerst een betalingsmethode toevoegen. Dit kan door middel van een creditcard of betaling op factuur. Zo simpel is het.

“Pinterest drukte ons op het hart dat user generated content niet werkt en video de voorkeur heeft”

Stap 5: Maak een advertentie

Pinterest kent verschillende formats als het gaat om het pushen van pins:

  • Standaard pin

  • Gesponsorde video – standaardbreedte

  • Gesponsorde video – maximale breedte

  • Gesponsorde app pins

  • Gesponsorde carrousels

Ze hebben allemaal hun eigen specificaties. Deze kun je hier vinden. Pinterest drukte ons op het hart dat user generated content niet werkt op het platform en video de voorkeur heeft. Pinterest heeft zelf al veel getest met user generated content en net als bij Instagram moet de feed er zo mooi mogelijk uitzien.

Gesponsorde Pin

Gesponsorde Pin (Bron: Pinterest Business)

Statische afbeeldingen

Wil je gebruik maken van statische creaties, kies dan voor verticale afbeeldingen van hoge kwaliteit. Plaats daarnaast ook een logo op elke pin die je maakt, maar plaats deze niet rechts onderin de creatie. Daar komen namelijk product-iconen overheen en dan is het logo niet meer zichtbaar. Je prioriteit moet dus liggen bij het gebruiken van hoge kwaliteit foto’s en video’s.

Stap 6: Een campagnedoelstelling kiezen

Net zoals op andere socialmediaplatformen, kent Pinterest ook verschillende campagnedoelstellingen. Is je primaire doel om bewustwording te vergroten, kies dan voor naamsbekendheid. Heb je als doel om meer overweging te stimuleren, kies dan voor traffic of appinstallaties. Wil je de sales vergroten, kies dan voor conversies. Selecteer ‘pauzeer campagne’ in de editor, zodat je campagne niet direct live gaat. In Pinterest kun je ook gebruik maken van de bulk-editor.

Stap 7: Maak advertentiegroepen en kies doelgroep(en)

Prospecting

Om mensen te bereiken die nog niet bekend zijn met je merk, maak je gebruik van interesse-, demografische- en trefwoordentargeting. Net als bij search kun je hier gebruik maken van zoektypen, uitsluitingszoekwoorden en zoektermrapporten.

“Net als bij search kun je gebruik maken van zoektypen, uitsluitingszoekwoorden en zoektermrapporten”

Retargeting

Wil je mensen bereiken die al wel bekend zijn met je merk, dan moet de doelgroep minimaal honderd mensen groot zijn. Verder kun je gebruik maken van klantenlijsten, kun je websitebezoekers retargeten (Pinterest-tag), betrokken pinners retargeten of look-a-like audiences aanmaken op basis van bestaande doelgroepen.

Je kunt ervoor kiezen om je advertenties alleen weer te geven in de zoekresultaten. Een andere optie is om je advertentie weer te geven wanneer je doelgroep aan het browsen is. Het is mogelijk om beide plaatsingen aan te zetten.

Stap 8: Budget en planning

Selecteer een start- en einddatum. We adviseren een always-on strategie, omdat mensen altijd op zoek zijn naar nieuwe ideeën op Pinterest. Voeg daarna een looptijd- of dagbudget toe. Verder heb je nog de optie om een maximum bieding in te stellen.

Stap 9: Kies je advertentie

De advertentie heb je bij stap 5 al gemaakt en kun je nu toevoegen aan de campagne. Voeg daarnaast ook een landingspagina met UTM parameters toe, zodat je in Google Analytics duidelijk terug kunt vinden welk verkeer vanuit je Pinterest-campagne naar je website is gegaan.

Stap 10: Ready to go

Loop je campagne nog één keer helemaal door, zodat je zeker weet dat alles juist staat. Ben je helemaal tevreden, dan is je campagne ready to go. Succes!

Tjarda Polderman
Founder bij Zoinks

Founder at Marketing Agency Zoinks, Studio Mediacentrale and believes in the power of contextual advertising and privacy proof marketing Talks about #podcast, #privacy, #b2bmarketing, #onlinemarketing, and #marketingstrategy

Categorie
Tags

3 Reacties

    Lars Maat

    Mooi en helder artikel. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of het al in nederland mogelijk is of alleen als je gewhitelist bent? En is er een plek waar je een certificaat kan halen zoals bij Google, Snapchat, Amazon en Facebook wel het geval is?


    7 maart 2019 om 20:11
    Arlette – Pinterest Marketing

    We kunnen niet wachten! @Lars Op dit moment is het inderdaad alleen voor whitelisted. En er zijn een aantal voorwaarden aan verbonden. Het gros van de bedrijven zal moeten wachten. Maar ze zijn in een vergevorderd stadium.


    8 maart 2019 om 07:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!