Polaregaatdoor.nl: van hoax naar grootste Nederlandse crowdfunding-succes ooit

15 april 2014, 12:44

Het verhaal achter ‘Polare gaat door’

Even terug naar 28 januari dit jaar. Polare, de boekenketen met de grootste boekenwinkels van Nederland, sluit al haar 21 vestigingen en vraagt uitstel van betaling aan bij de rechter. Heel boekenminnend Nederland en honderden medewerkers wachten in spanning af op het lot van de keten. Is een faillissement nabij of gloort er een nog sprankje hoop voor de zielloze ster Polare?

Dan opeens verschijnt de website polaregaatdoor.nl. Vergezeld van een persbericht (met embargo, tot de dag erna) wordt daarop uitvoerig uit de doeken gedaan hoe Polare van plan is verder te gaan met “…het creëren van een nieuw verhalenimperium in een markt die gekenmerkt wordt door ontlezing en digitalisering, maar bovenal waarin het bestaansrecht van het boek als medium an sich onder druk staat.” Amen.

Daarnaast worden er ‘Polare Ervaringen’ aangekondigd, abonnementen oplopend tot 999 euro voor twee personen per jaar, die lezers moeten helpen het maximale uit verhalen te halen. Via Twitter en Facebook verspreidt het nieuws zich razendsnel. Wanneer het bericht door een aantal bekende Nederlanders wordt opgepakt, stromen de reacties via de contactpagina binnen. Journalisten willen weten wie er achter dit initiatief zit, mensen in het boekenvak zijn verrast en vele lezers reageren ronduit enthousiast op de plannen. Tientallen geïnteresseerden zullen zich uiteindelijk aanmelden voor een abonnement.

Abonnementen op de nep-pagina

Vierentwintig uur en ruim 10.000 pageviews later is voor iedereen wel duidelijk dat het om een hoax gaat, een nep-pagina, geheel in stijl van het merk Polare, maar niet afkomstig van het bedrijf zelf. Het officiële Polare-twitteraccount, dat na de bekendmaking van de surseance angstvallig stil is, wijdt er zelfs speciaal een tweet aan. Toch blijft het sentiment positief.

Als Polare wat innovatiever was geweest, had dat de winkels wellicht kunnen redden…

En precies daar was het mijzelf en partner in crime Maarten van den Heuvel om te doen, toen wij op een zondagmiddag bij elkaar zaten en ons verbaasden over de gang van zaken bij de boekenketen. Met frisse nieuwe ideeën, evenals een gezonde dosis innovatiekracht, moet je ook in deze tijd een succesvolle boekhandel kunnen runnen (voorbeelden genoeg). Dat wilden we graag laten zien, met een glimlach weliswaar. Op dat moment konden wij nog niet vermoeden dat onze boodschap ook werkelijkheid zou gaan worden.

Kort hierna worden we benaderd door Fabian Paagman, directeur-eigenaar van de bekende boekhandel Paagman in Den Haag en onder de indruk van ons initiatief. Hij treedt op namens een groep van de ‘grootste en beste boekverkopers in Nederland’ die bezig zijn met een plan om de continuïteit van Polare te waarborgen. Volgens Paagman hebben de winkels nog wel degelijk bestaansrecht:

“De ziel van een boekhandel is cruciaal. Je kunt niet even snel geld verdienen in deze sector. Bij Polare werd meer aan de achterkant dan aan de voorkant gedacht, zoals bezuinigen op de voorraad. Dat scheelt geld, maar is juist een van de randvoorwaarden van je zaak. Ook is het als boekhandel cruciaal dat je verbonden bent met de lokale samenleving en een toegevoegde waarde hebt.”

Het ‘Kwaliteitsboekhandelaren Collectief’ wordt hiermee een feit. Een groep van 12 boekondernemers en vestigingsmanagers uit Nederland die de koppen bij elkaar steken om te onderzoeken of zij de inmiddels failliete winkels van de ondergang kunnen redden. En hoe ze daarbij de steun kunnen gebruiken van lezers, schrijvers en iedereen die zich graag sterk maakt voor een divers, innovatief en gezellig winkelaanbod. Al snel komt daarom de gedachte op gebruik te maken van crowdfunding. Als bijdrage voor de financiering, maar vooral om mensen lokaal te betrekken en ambassadeurs aan zich te verbinden.

De belofte van het ‘Kwaliteitsboekhandelaren Collectief’

Binnen no-time wordt met behulp van CrowdAboutNow en crowdfundingexpert Ronald Kleverlaan voor twee vestigingen een campagne opgezet. Inleggen kan vanaf 100 euro, met 25 procent rendement en een looptijd van 5 jaar. De website polaregaatdoor.nl gaat vanaf nu fungeren als verzamelpagina voor alle winkels waar interesse voor is om over te nemen. Elke vestiging en bijbehorende ondernemer krijgt de ruimte om zijn of haar plannen uiteen te zetten en mensen op te roepen in welke vorm dan ook hun steun te uiten.

Overzicht winkels op polaregaatdoor.nl

In Nijmegen weet voormalig Dekker v/d Vegt in één weekend 75.000 euro op te halen en dit bedrag binnen een week zelfs te verdubbelen. De Dominicanenkerk in Maastricht, geroemd als een van de mooiste boekhandels ter wereld, bereikt binnen zeven dagen het maximumbedrag van 100.000 euro. In totaal wordt in korte tijd 250.000 euro opgehaald bij meer dan 1.000 individuele investeerders. Volgens Mark Laagewaard, directeur en eigenaar van CrowdAboutNow, is de opgezette actie de meest succesvolle crowdfundingcampagne in Nederland ooit.

Op 7 april maakt Polare-curator Kees van de Meent bekend dat voor 16 winkels een doorstart is gerealiseerd. Negen daarvan waren aangesloten bij het collectief.

Nu maar hopen zij de noodzaak tot innoveren, zeker binnen de turbulente boekenmarkt, vast weten te houden.

Resultaten ‘Polare gaat door’ – klik op de afbeelding voor een grote weergave

Tim Gouw
Innovator & Co-founder bij Weekly, The Innovation Startup

After working for over three years in the agency and consultancy business, I'm ready to try something new. Together with former colleague and competitor Maarten van den Heuvel I've founded Weekly Innovation. We help companies innovate by translating trends and ideas into a viable product concept, within one week. One week of productizing, crammed with trends, ideas and resulting in a dernier cri product or service.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Arjan

    Het is niet de grootste crowdfunding ooit in Nederland, dat is Snappcarr! € 559.125,00


    15 april 2014 om 13:35
    gouw.tim

    Arjan,

    Qua opgehaalde investeringen heb je inderdaad gelijk. Waar Mark Laagewaard, wiens quote ik aanhaal, op doelt is de omvang, het bereik en de doorlooptijd (2 weken!) van de campagne.


    15 april 2014 om 16:45
    Hendrikzwol

    Leuk om te zien dat we met online middelen de traditionele winkelketen in stand hebben kunnen houden. Toch ben ik wel verrast over het management van Polare. Ik snap niet dat men niet de gebruikers online hebben gemobiliseerd om de winkels open te houden.


    15 april 2014 om 18:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!