Populariteit weblogs in Duitsland bezig met opmars

30 september 2004, 03:50

Bekendheid en gebruik weblogs in Duitsland

Ondanks het feit dat 63 procent van de Duitse internetgebruikers (nog) niet weet wat een weblog is, groeit het aantal weblogs bij onze oosterburen gestaag met 15 procent per maand. Berlecon Research schat het aantal weblogs inmiddels op 60.000 tot 75.000. Dit is beduidend hoger dan het aantal dat eerder door Spiegel is genoemd.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Karlijn

    Hoeveel mensen in Nederland weten eigenlijk wat een weblog is? Heel weinig. Vijf vrouwen uit mijn projectgroep van mijn studie (communicatiewetenschap) hadden nog nooit van de term gehoord (en mijn hele studie’klas’-30 man- had nog nooit van RSS gehoord…). Na uitleg snapten ze wel wat het was geloof ik, maar ze snapten niet dat mensen dat veel gebruikten. Nou ben ik een redelijk ‘onliner’, maar ik verbaasde me erover dat Communicatiewetenschappers er nog niet van gehoord hadden, laat staan Jan met de Pet.


    30 september 2004 om 12:59
    Peter van Teeseling

    Onderwijsmateriaal loopt toch altijd achter. In plaats van gekopieerde syllabi zou een docent op zijn weblog (natuurlijk met RSS feed) de meest recente informatie moeten aanbieden!


    30 september 2004 om 13:15
    Karlijn

    Het gaat niet zozeer om studiemateriaal, maar ook gewoon over parate kennis bij studenten. Kennelijk lezen of doen ze niets anders dan alleen in dat studieboek kijken. Een keer een vakblad lezen is er dus niet bij.

    Overigens was juist alleen mijn docente wel op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, en dus ook RSS. RSS vind ik niet zo vreemd dat mensen dat niet kennen, maar weblogs wel eigenlijk…


    30 september 2004 om 14:58
    Christ

    Het klopt inderdaad wat Karlijn beschrijft. Ook veel van mijn studiegenoten (bedrijfscommunicatie & digitale media, Universiteit van Tilburg) hebben geen echte passie voor wat ze studeren. Wanneer je alleen het noodzakelijke doet om je tentamens te halen mis je dus ontwikkelingen als weblogs, rss, adwords, seo etc. (hoe moeilijk je het misschien ook lijkt om deze dingen te missen, het gebeurt dus wel. Ook bij mensen die er eigenlijk van op de hoogte zouden ‘moeten’ zijn)


    30 september 2004 om 15:48
    media

    Enerzijds verbaasd het me dat in deze tijd studenten (die toch veelvuldig gebruik maken van internet) niet op de hoogte zijn van ontwikkelingen als weblogs en rss. Anderzijds verbaasd het me ook weer niet. Het was in mijn studietijd niet anders (inmiddels al weer een paar jaartjes terug; internet was er in ieder geval nog niet). Ook toen waren er hordes studenten die niet of nauwelijks verder keken dan de noodzakelijke studieboeken die ze voorgeschoteld kregen. Werken nu allemaal bij (semi-)overheden, geloof ik 🙂


    30 september 2004 om 19:51
    Karlijn

    Precies, en als zelfs de studenten die het eigenlijk zouden moeten weten (dus de term zouden moeten kennen) niet eens van weblogs hebben gehoord, hoe staat het dan met de rest van Nederland. Kortom, terugkomend op mijn eerste opmerking, Nederland zal wellicht helemaal niet zoveel verschillen van Duitsland


    30 september 2004 om 19:57
    media

    Ik verwacht dat de cijfers voor Nederland iets ‘gunstiger’ liggen dan in Duitsland omdat er absoluut (en zeker relatief) meer weblogs in Nederland zijn. Cijfers voor RSS-gebruik heb ik niet en kan daar dus geen uitspraak over doen.


    30 september 2004 om 20:14
    Carl

    Hmm, in ’t Duits is een ‘loch’ een ‘gat’, dus wellicht dachten sommigen dat ’t om gaten in het internet ging 😉


    1 oktober 2004 om 04:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!