Populariteit weblogs onder Nederlandse managers hoog

17 maart 2005, 19:34

Van wie leest u de weblog?

Ernst & Young houdt sinds december 2001 tweemaandelijks een onderzoek onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het bedrijfsleven. In het onderzoek, beter bekend als de ICT Barometer, van de afgelopen maanden is ook gekeken naar de populariteit van weblogs en de resultaten zijn verassend.

Maar liefst een op de drie ondervraagden leest wel eens een weblog, waarvan de helft minstens een keer per week. Personen tot 35 jaar lezen vaker een weblog dan 50-plussers, respectievelijk 38 en 28 procent. De meest gelezen weblogs gaan over personen en reiservaringen. Van de ondervraagde directeuren, managers en professionals leest 47 procent weblogs van onbekenden, 40 procent van vrienden en kennissen en 30 procent van collega’s en vakgenoten. “Het aantrekkelijke van weblogs is dat controle of censuur ontbreekt, zoals bijvoorbeeld bij ingezonden stukken”, aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership. Hij voegt daar aan toe dat steeds meer bekende Nederlanders het fenomeen weblog gebruiken als communicatiemiddel.

Op de site van Ernst & Young zijn over deze editie van de ICT Barometer (jaargang 5, 17 maart 2005) zowel het persbericht als een presentatie (pdf) te vinden (via: frankwatching).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    evroekel

    Weblogs in de categorie onbekend of vrienden/familie/kennissen zijn het populairst. De categorie collega’s of vakgenoten staan op de 3e plaats. Ziet men weblogs niet als bron van kennisvergaring?


    18 maart 2005 om 08:22
    loket

    @Marco: wat is er nou zo verrassend aan die resultaten? Ze komen zo logisch over op mij.


    18 maart 2005 om 20:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!