Pornhub schopt bezoeker naar kunstmuseum

16 juli 2021, 13:00

Een interactieve gids brengt kunstliefhebbers naar de pikante meesterwerken uit musea als het Louvre

Nudistennetwerk Pornhub blijft de mensheid, maar ook de marketinggemeenschap verbazen met acties die de liefhebberij niet zozeer salonfähig moet maken, maar wel een heel stuk beschaafder doet lijken dan gebruikelijk in de industrie. Zo werd deze week bekend dat het een virtuele tour heeft gemaakt die fans langs het mooiste naakt in de wereldwijde kunst brengt. Het idee erachter is om de mensen meer te leren over erotische kunst.

De actie staat niet op zichzelf (lees hier bijvoorbeeld 7 SFW Examples Of How Pornhub Generates Word-Of-Mouth), maar deze slaat echt alles, zo lijkt want ja, de musea zijn eindelijk heropend, maar veel van ’s werelds grootsten missen nog steeds bezoekers. Iets waar Pornhub sinds de uitbraak van de pandemie juist weinig over te klagen heeft én dat past bij het repareren van een slechte reputatie die over wat meer gaat dan conservatisme alleen.

Met de campagne ‘Classic Nudes’ wil het netwerk daar verandering in brengen – en zijn 140 miljoen dagelijkse bezoekers laten zien dat er niet alleen ‘hier’ naakten zijn, maar ook in musea. Een interactieve gids brengt kunstliefhebbers naar de pikante meesterwerken uit musea zoals het Louvre, het MET, Musee d’Orsay (jasja, die ene, je weet wel), het Uffizi Gallery, het Museo del Prado en de National Gallery of London.

Audiogids wordt ingesproken door de erotische ster Asa Akira

Het werkt allemaal intuïtief, uiteraard: Bezoekers kiezen een museum en geven aan of ze ter plaatse of thuis zijn. De gids leidt je met gedetailleerde kaarten naar meer dan 100 ‘naakte kunstwerken’ uit musea. De gids is samengesteld met hulp van een kunsthistoricus en legt uit over de individuele kunstwerken, schrijft Little Black Book. De audiogids wordt ingesproken door de erotische ster en radiopresentator Asa Akira, die daarbij een humoristische kwinkslag toevoegt aan de kunstgeschiedenis.

Daarnaast ontvangen de Pornhub-kunstliefhebbers een film voor volwassenen waarin een stel de meesterwerken nabootst … Achter de activatie staat het creatieve bureau Officer & Gentleman. Javi Iñiguez de Onzoño, executive creative director: “We wilden klassieke kunst introduceren bij een heel nieuw publiek in een tijd waarin musea wel wat extra aandacht kunnen gebruiken. En wat is een betere manier om dat te doen dan de gebruikers van Pornhub te laten zien dat ze sommige van de meest sexy scènes uit de geschiedenis kunnen vinden in ’s werelds beroemdste musea? Wie weet gaan ze tijdens dit hele proces van kunst houden.”

De tour brengt de bezoeker onder andere langs de kunst van Jan Gossaert (Adam en Eva) uit het Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid, Gustave Courbet (L’Origine du Monde) uit het Musée d’Orsay in Parijs en Titiaan (Venus of Orbino), waarvan het origineel in Florence in het Uffizi hangt. Met een speciale Pornhub map kunnen bezoekers de werken in het echt bezoeken of online bekijken.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

5 Reacties

    Harrie Vangangelt

    Beste Luuk. Als jij nudisme en porno op één hoop gooit heb je duidelijk geen flauw benul waar je over praat. Porno heeft alles te maken met onthullen en spanning. Nudisme(/naturisme) heeft alles te maken met de ‘bloot slaat dood’ gedachte en met ontspanning. Behalve dat in beide gevallen het bloot zijn een onderdeel is hebben die twee werelden verder niets met elkaar te maken. Misschien je toch beter eerst even oriënteren voordat je iets dergelijks schrijft. Je plaatst een kleine twee miljoen Nederlanders in een hoek waar zij zichzelf niet zien en zeker niet geplaatst willen worden.


    16 juli 2021 om 14:49
    luuk.ros

    Hi Harry, ik denk dat de meeste bezoekers van Marketingfacts het verschil wel kennen en de ironie achter deze ‘kwalificatie’ wel begrijpen.


    19 juli 2021 om 07:45
    luuk.ros

    Het Louvre zat er evenmin op te wachten, maar ik kan de link niet plakken omdat we in de link tegen een blacklisted item aanlopen 🙂


    21 juli 2021 om 07:14
    Kari-Anne Fygi

    @Luuk: Haha!


    21 juli 2021 om 07:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!