Positiviteit en de menselijke kant: de succesfactoren van zakenvrouw Elske Doets
Elske Doets, directeur en eigenaar van Jan Doets America Tours, werd Zakenvrouw van het jaar 2017. Ze schreef dat jaar ook het boek ‘Het lef om gelukkig te zijn’. Haar kennis en ervaring deelt ze nu in haar project Young Lady Business Academy.
Voor Doets is reizen haar grootste passie. Ze doet niets liever dan haar liefde voor Canada, de VS en IJsland met een volgende reis bekronen. Om daar ter plekke weer nieuwe inspiratie op te doen. Het meenemen van klanten, en medewerkers, in haar enthousiasme voor deze natuurrijke locaties, is haar dagelijkse drijfveer.
De titel ‘Mrs. Canada’ kreeg ze al 1995, toen ze als stand-in voor haar zieke vader inkopen ging doen in Canada. Aan de keukentafel werd die titel verzonnen, omdat Doets Canada als reisbestemming op de kaart zette. In diezelfde periode stelde ze zichzelf tijdens haar studie rechten de vraag of ze mensen wilde helpen of zelf iets wilde creëren. Het is het laatste geworden, door als ondernemer risico’s te nemen.
“Het is mijn taak om de voorwaarden te scheppen die het bedrijf laten groeien”
Wat heb je geleerd van je vader?
“Ik doe alles anders dan hij. Mijn vader is echt een pionier en stuurde, door met name een generatie-verschil, het bedrijf erg directief aan. Daarentegen stuur ik mijn mensen meer horizontaal aan in plaats van top-down. Ik heb gekozen om elke ochtend met al mijn personeel in een kring met de dag te starten. Hierdoor zijn vergaderingen niet nodig. Tijdens deze ochtendsessie bespreken we de harde en zachte feiten en de kernwaarden. Naast ikzelf zijn ook verschillende managers aan het woord, met als doel de werkdag positief te beginnen. Ruimte voor negativiteit is er niet. Ik probeer elke week twee keer langs iedere werknemer te gaan, zodat zij dingen kunnen delen. Ik wil geen eindbaas genoemd worden. Mijn taak als leider van de organisatie is ervoor te zorgen dat alle mensen de voorwaarden hebben om te kunnen scoren, zodat ze blij zijn en lekker aan het werk kunnen. En daarbij is het mijn taak om de voorwaarden te scheppen om het bedrijf te laten groeien.”
Succesfactoren
“Een van de succesfactoren van ons bedrijf is de positieve benadering bij slecht nieuws. Bij bijvoorbeeld de angst bij reizigers door gebeurtenissen op 9/11, hebben we door positief te blijven, toch goed gescoord. In dit specifieke geval hoefden onze klanten de geboekte reizen naar Amerika niet te annuleren, maar konden ze die kosteloos uitstellen. Hierdoor hebben we veel goodwill gecreëerd en daarmee verkochten we na tien dagen alweer op een normaal niveau.”
“Ik vlak de menselijke kan nooit uit, want dat is een belangrijke succesfactor”
Die positieve benadering geldt ook tijdens de crisis in 2008. “Vele ondernemers staken hun kop in het zand, terwijl ik juist groots ging investeren in IT. De boekingen via internet zijn mijn lifeline. In 2001, toen ik eigenaar werd, kreeg ik vrij baan om flink te investeren in technologie. Hierbij vlak ik de menselijke kan nooit uit, want dat is net zo’n belangrijke succesfactor bij Jan Doets.”
Young Lady Business Academy
Wat is dit voor initiatief? “Samen met dertien topvrouwen gaan we een week lang aan jonge en ambitieuze meiden laten zien hoe je een top-carrière kan hebben, maar ook een leuke moeder kan zijn.”