Premiumization: Supermarkt omzet piekt wederom met kerst met hoogste weekomzet ooit

30 december 2021, 09:30

Premiumization. Dat is wat er aan de gang is in de supermarktbranche (en vast ook daarbuiten) in deze rare tijden. NielsenIQ onderzocht: In week 51 rekenden de supermarkten gezamelijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% ten opzichte van week 51 in 2020. Het is de hoogste weekomzet ooit en de derde keer dat de grens van 1 miljard doorbroken is.

Beperkingen horeca stuwen omzet naar recordhoogte

De aanhoudende veranderde omstandigheden vanwege COVID-19, leggen de supermarkten dus geen windeieren. Eerder dit jaar noteerden de supermarkten al een recordomzet in de week voor Pasen. De last-minute ‘harde’ lockdown vlak voor Kerst, zorgt ervoor dat de horeca gesloten is en stuwt de supermarktomzet.

Door de exceptionele ‘Kerstweek’ stevent de totale supermarkt omzet af op een jaaromzet van rond de €44.6 miljard. De supermarktbranche groeit volgens NielsenIQ in 2021 circa met +1.7% ten opzichte ten opzichte van 2020. Deze groei komt bovenop de groei van +9.1% die in 2020 werd gerealiseerd.

Oorzaken voor het continueren van hogere omzet groeicijfers zijn de aanhoudende beperkingen in de Horeca. Zowel in voedingsmiddelen als alcoholische dranken is een verschuiving naar thuisgebruik te zien. Daarnaast is het steeds meer ingeburgerde thuiswerken een belangrijke factor: meer koffie drinken thuis, minder ‘on-the-go’ pakjes drinken of granenrepen.

Premiumization: Nederlander verwent zichzelf steeds meer

Waar het ons met dit artikel dus even om te doen was, dat was die term “premiumization“. Ingewikkeld op te schrijven trouwens, probeer het maar eens. Uitspreken, ook lastig. Wel een trend om als marketeer mogelijk op in te spelen, wat mee te doen, rekening mee te houden. Jasper Bins, Retailer Lead bij NielsenIQ

“Naast verschuiving van aankoopkanaal en consumptie-lokatie, zien we dat de Nederlander zich steeds meer verwend. In meerdere categorieën zien we duidelijk een premiumization. Niet vreemd, want consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de COVID-19 beperkingen waar ze mee te maken hebben.”

Extra impuls: grondstoffentekort

Het houdt trouwens voorlopig niet op met het verbreken van records in supermarktland. COVID-19 lijkt voorlopig nog niet uit het dagelijkse leven te verdwijnen en daar bovenop, schrijft NielsenIQ, zal inflatie een factor worden. Verhoogde grondstof-, transport- en energiekosten zullen deels terugkomen in de schapprijzen. Hierdoor zal de supermarktomzet een extra impuls krijgen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!