Prijs geen invloed op kanaalkeuze

3 december 2004, 08:17

VODW Marketing heeft samen met o.a. de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek gedaan naar het gebruik van de verschillende kanalen door de consument. Welke factoren zijn bepalend voor de informatiefase van het aankoopproces van de consument en welke voor de transactiefase. De resultaten van dit onderzoek plus de concequenties hiervan voor organisaties zijn vervat in het rapport ‘De Multichannelende Consument’.

Brickmeetsbytes geeft een korte opsomming van de factoren die aankooproces van de consument in de informatiefase en transactiefase positief of negatief beinvloeden.

Opvallend hierbij is dat bij de keuze van het kanaal de prijs geen invloed heeft! Prijs speelt pas een rol, nadat de keuze voor het kanaal is bepaald en de consument vervolgens binnen het kanaal voor de diverse winkels gaat kiezen: Albert Heijn versus Aldi. Echter het grote nadeel van de winkel vormen de tijdkosten, waardoor consumenten bij produkten waar de informatie makkkelijk digitaal te maken is en het risico laag is, eerder naar internet zullen gaan.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Ik ken niet de details van de onderzoekopzet maar volgens mij heeft prijs wel degelijk een invloed op de kanaalkeuze. Stel je kunt een hotelkamer boeken via telefoon of via internet waarbij de laatste 100 euro per nacht goedkoper is. Wat ga je dan doen?

    Vraag zou moeten zijn wat de prijselasticiteit is voor kanaalkeuze oftewel hoeveel prijsverschil moet je aanbieden opdat de klant via kanaal A of B zijn aankopen doet. Op basis daarvan kan een business case worden opgesteld waaruit moet blijken of het interessant is om een nieuw kanaal in te richten of om met prijsverschillen te gaan werken.


    3 december 2004 om 08:37
    evroekel

    Gelijk. Reisbranche is inderdaad een aardig voorbeeld. Onderzoek doet vermoeden dat consument eerst kanaal kiest en daarna de winkel. Terwijl ik mij (zoals in jouw voorbeeld) ook een andere volgorde kan voorstellen.


    3 december 2004 om 09:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!