Puma betaalt fans voor het delen van foto’s op social media
Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, en toch is het zo: het Duitse sportmerk Puma biedt fans een geldbedrag aan in ruil voor het delen van foto's. De foto's kunnen worden geüpload naar de nieuwe service Foap en tonen fans in actie bij bepaalde missies, zoals het scoren van een doelpunt of het aanzetten voor een sprint. De foto's worden gebruikt in de nieuwe wereldwijde campagne Nature of Performance.
Puma deed de oproep naar de 75.000 gebruikers van het communityplatform. Het sportmerk experimenteert met de photo stock service Foap waarmee merken fans kunnen oproepen om aan de hand van een aantal missies foto's te uploaden. De foto's worden geplaatst op het communityplatform van Foap waar andere gebruikers ze kunnen beoordelen. De fotograaf met de hoogste beoordeling ontvangt een geldbedrag. Momenteel is de actie nog in de pilot fase bij Puma Nordic (Zweden en Noorwegen).
Klik op de afbeelding voor een grote weergave.
“We houden ook van Instagram maar de foto's die via de service worden gedeeld zijn lastig in te zetten voor marketingacties. Met Foap kunnen we een bibliotheek aan content verzamelen en tegelijkertijd zorgen voor extra betrokkenheid door fans de foto's te laten beoordelen. Dat was voor ons interessant.” – Rutger Hagstad, sports marketing manager bij Puma.
De stockphoto-service is een revolutie en geeft merken de mogelijkheid om alle foto's die worden ingestuurd aan te schaffen voor $10. Geen restricties. De winnende fotograaf (iPhoneographer) ontvangt 50 procent van het bedrag, een schamele $5. Toch is het een geduchte concurrent voor onder andere istockphoto.com, Getty Images en 123RF.com, want meerdere internationaal opererende merken hebben aangegeven de service te willen gebruiken. Binnen een maand was de iPhone-app 10.000 keer gedownload en 41.800 foto’s werden geüpload. 16.500 foto’s werden goedgekeurd om in de verkoop gegaan, hoeveel er daadwerkelijk zijn verkocht wil het bedrijf niet prijsgeven. Inmiddels is Foap 320.000 keer gedownload en 2.4 miljoen foto's zijn naar de service geüpload.
De nieuwe wereldwijde campagne Nature of Permance is begin dit jaar van start gegaan en richt zich op running, teamsporten en fitness. Puma is de connectie met de markt verloren en dus is het een gewaagde keuze die in de onderstaande video wordt toegelicht. De verwachting is dat er binnenkort een aankondiging wordt gedaan over de nieuwe adaptive technology die in hardloopschoenen wordt geïntegreerd.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet wat de actie nu inhoud. Wat vraagt Puma nu van zijn fans en hoe betalen ze daar nu voor?
Op het eerste gezicht dikke blubber. Puma is een merk wat niet echt hip en happening is. Ik heb niet het idee dat er veel jongeren (doelgroep voor dit platform?) zijn die graag Puma’s dragen of hier een foto van gaan maken. Maar met een beetje kekke marketing zou dat natuurlijk om kunnen slaan.
Concept van zo’n crowdstock platform is ook wel tof. Alleen kwaliteit is bij crowdsourcing vaak van wezenlijk belang. Als daar geen controle op is, gaan deze vaak snel ter ziele.
En verder, als je een platform online zet, zorg dan i.i.g. dat het werkt! Met de laatste versie van Chrome werkte de (gigantische) zoek balk niet eens. Jammer.
@Wijnand: ah, ok, dan begrijp ik het iets beter. Ik vind het wel heel erg weinig wat je dan kan krijgen en ik denk dat dat effect zal hebben op de kwantiteit en kwaliteit. Ik gok dat als ze het gratis zouden doen dat er een stuk meer response zou komen. Nu maakt men de afweging met geld, gratis is het gewoon voor de lol.
Ook kan je zelf denk ik beter wedstrijden uitzetten in zo’n geval, waar je ook de winnaar iets geeft. Puma is volgens mij groot genoeg om bereik te bouwen zonder een foap.
Dus al met al… niet onder de indruk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!