Van quantified self naar écht gezond worden
Hoe je van technologie van Bemer, Vitastiq en Raymedy echt opknapt
Zo nu en dan verschijnt er op Marketingfacts een bericht over quantified self: allerlei meetapparaatjes en bijbehorende apps met als doel onze gezondheid te monitoren en ziektes vroegtijdig op te sporen. Dat is natuurlijk al heel aardig. Zou het echter niet veel mooier zijn als er technologieën en apps zouden komen waarmee we daadwerkelijk ziektes kunnen voorkomen? Waarmee de technologie zélf er voor zorgt dat we gezonder worden? Hoe zou de wereld eruit zien als we dit massaal zouden gaan gebruiken? Nieuwe technologie van bijvoorbeeld Vitastiq, Raymedy en Bemer is al aardig op weg. Crowdfunding zal de ontwikkeling echt kunnen versnellen. Nog sterker: het gaat de gezondheidszorg totaal veranderen.
Schrikbeelden
Uit onderzoek blijkt dat als we zo doorgaan, dat 1 op 2 mensen kanker ontwikkelt in 2030. Dat klinkt ernstig, maar ‘gelukkig’ is er ook goed nieuws: wetenschappers verwachten dat kanker een chronische ziekte wordt wat zo goed en zo kwaad betekent dat we voor de rest van ons leven behandelingen moeten ondergaan en/of pillen moeten slikken. Ik vraag me af hoe ‘goed’ dit nieuws is.
Ander (Duits) onderzoek laat zien dat in 2035 de kosten voor diabetes zó hoog zullen zijn dat het de kosten van alle andere ziektes zal overstijgen. De lijst van schrikbarende getallen bij dito ziektes kan ik gemakkelijk heel lang maken en het zal duidelijk zijn dat als we zo doorgaan, we straks alleen nog maar (beetje overdreven) geld uitgeven aan ziektekosten.
Wist je dat gemiddeld iemand al op z’n vijftigste z’n eerste pilletje begint te slikken? (‘eerste pilletje’ klinkt lief toch?) Dat vinden we nu ‘normaal’ maar het kan anders. Ja, met robots kunnen we de kosten flink terugdringen in de zorg, true, maar willen we dit? Zou jij dit voor jezelf willen? Of voor je ouders? Of toch liever maar gezond oud worden? De enige resterende vraag: hoe doe je dat?
Quantified self
Afgelopen week was er een groot congres over quantified self in – waar anders? – San Francisco. Tweehonderd sessies, tweeduizend mensen, ruim 3.000 vierkante meter expositieruimte voor aanbieders van deze technologie. Mensen meten hoe ze bewegen, wat ze eten, hun hartslag en bloeddruk is, hoe laat ze naar bed gaan, of en hoe ze dan slapen en nog veel meer. Het zijn allemaal indicaties van gezondheid: het maakt mensen bewust hoe gezond ze op dit moment zijn. Maar met alle indicaties ben je nog altijd niet gezond. Hoe dan wel?
Meridianen
Wie zich wel eens heeft verdiept in traditionele Chinese geneeskunst (TCM) of andere alternatieve vormen van gezondheidszorg heeft ongetwijfeld wel eens gehoord van meridianen. Meridianen zijn voorkeursbanen voor energie, voor elektronen, in het lichaam. De elektronen zoeken hun weg in ons lijf zoals water de gemakkelijkste weg zoekt in een rivierdelta. Omdat meridianen geen ‘vaste’ fysieke structuren hebben, zoals een bloedvat, was het bestaan van meridianen door de wetenschap altijd lastig vast te stellen maar daar is recentelijk verandering in gekomen.
Nadat vele culturen al eeuwen, soms millenia, overtuigd waren van de aanwezigheid van meridianen (ook ‘nadi’ of ‘energiebanen’ genoemd) is dit pas in 2009 officieel wetenschappelijk bevestigd door Kwang-Sup Soh van de Seoul National University in Zuid Korea. Het blijkt een gesloten circulatoir system, net als onze bloedvatenstelsel, onze lymfestelsel en ons cranio-sacraal stelsel (vocht in onze ruggengraat). Hoewel meridianen niet precies bij iedereen hetzelfde lopen (en zelfs waarschijnlijk ook wijzigt gedurende het leven), zijn er wel punten waar meridianen altijd doorheen lopen, de zogenaamde acupunctuurpunten. Door gebruik te maken van metingen op deze punten kan nog veel meer aan het lichaam worden gemeten. En omdat het gaat om elektronen kunnen we met onze elektronische devices er wel mee uit de voeten.
Vitastiq is in februari 2015 op Indiegogo gefinancierd, één van de grootste crowdfundingplatforms ter wereld. Met een eenvoudige meetpen aangesloten op de audio-in- en uitgang van je smartphone meet de mobiele app van Vitastiq via de meridianen dertig essentiële vitaminen en mineralen in het lichaam: biotine, calcium, chroom, co-enzym Q10, foliumzuur, galzuren, glucosamine, hemoglobine, ijzer, jodium, kalium, koper, magnesium, mangaan, natrium, omega 3-6, pepsine, proteïnen, selenium, vitamine A, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6, vitamine B12, vitamine C, vitamine D, vitamine E en zink (ik denk: ik noem ze allemaal maar). Wie zich wel eens heeft verdiept in gezondheid, voeding of effecten van stress zal direct de relevantie hiervan inzien. Daarom kan dit instrument zich goed aansluiten in de quantified-selfkaravaan.
Op basis van de metingen geeft Vitastiq persoonlijk advies voor het verbeteren van vitaliteit door middel van de juiste inname van voedingsstoffen. Dát is al een mooie stap op weg naar échte gezondheid. Maar het kan nog beter.
Bij de firma i-Health (binnenkort Raymedy) worden (door therapeuten) niet alleen de meridanen gemeten, maar door middel van resonantie kunnen organen, weefsel en zintuigen daadwerkelijk worden geoptimaliseerd. In feite wordt de balans in het lichaam hiermee hersteld (het gaat iets te ver om dat in deze post helemaal uit te leggen). Deze technologie is binnenkort ook via een app en bijbehorende instrument beschikbaar. How nice! Dan kunnen we ons lichaam niet alleen meten, maar ook aanpassen met technologie. In feite ’tril’ je het lichaam naar de optimale toestand toe.
Nadeel van deze methode is dat ondanks alle positieve resultaten de methodiek en technologie zelf (nog) niet (westers) wetenschappelijk bewezen is. Niet-westerse culturen zullen desalniettemin deze technologie gemakkelijk accepteren, zij werkten toch al eeuwen met meridianen, evenals een groot deel van de westerse bevolking die toch al baat had bij acupunctuur en andere meridiaanmanipulatietechnieken zoals acupressuur.
Ik voorzie grote ontwikkelingen in allerhande tools en technieken nu het bestaan van meridianen eenmaal is bewezen.
Micro-circulatie
Een andere benadering van gezondheid is te kijken naar onze cellen. We hebben 80-100 biljoen cellen die dagelijks 40-75 kilogram (!) aan energie verstoken. Opslaan, doorgeven, verbranden. Lekker bezig dus, zo’n lijf. Zo’n cel is te vergelijken met een houtkacheltje: ze moeten worden voorzien van brandstof (hout) en zuurstof en de CO2 moeten worden afgevoerd (het afvoerkanaal), evenals het laatje onderin (de restproducten). Het laatje hoeft niet per se bij elke stook geleegd te worden, maar met een overvol laatje gaat het op termijn écht mis met de kachel.
Met de cel werkt het niet anders: we kunnen jaren vooruit zonder afvalstoffen uit ons lijf te halen, zonder te detoxen, maar op een gegeven moment loopt het toch mis en ontwikkelen we ziektes. Net als de kachel hebben we tijd nodig om ons lichaam te vullen met afvalstoffen voordat er problemen ontstaan. De eerste signalen zijn al snel duidelijk: pijn in de onderrug, vermoeidheid, blessures die maar niet overgaan. Er zijn genoeg ‘eerste’ signalen van ons laatje dat maar niet snel genoeg wordt leeggemaakt. Gaan we echter door met leven zonder hier aandacht aan te geven, dan volgen de ernstigere klachten vanzelf en liggen bijvoorbeeld kanker, reuma en diabetes op de loer.
Het Duits/Zwitserse familiebedrijf Bemer heeft een wetenschappelijk bewezen systeem waarmee de micro-circulatie, de doorbloeding op het niveau van de cellen, weer op gang wordt gebracht. Alle goede voeding en zuurstof na het intensieve sporten komen dan ook echt bij de cellen terecht en de afvalstoffen (zoals het overvolle laatje van de houtkachel) worden geleidelijk alsnog afgevoerd. Ook hierover valt nog veel meer te zeggen. Ik heb me in deze technologie de afgelopen tijd behoorlijk verdiept, gebruik het inmiddels zelf ook, en ik geloof dat dit de toekomst van gezondheidszorg in Nederland is. Het gezond houden van ons lijf is in ons eigen belang, werknemers effectief houden is werkgevers belang, het betaalbaar houden van de zorg is ons aller belang.
Crowdfunding
Het zal duidelijk zijn dat technologie die voorkomt dat wij ziek worden, niet in het belang is van de farmaceutische industrie. Haar belang is zoveel mogelijk en zo lang mogelijk middelen te verstrekken tegen zo’n hoog mogelijke prijs. Het draait om shareholders value, net als bij elk (beursgenoteerd of investment driven) commercieel bedrijf. Een prachtige voorbeeld zijn de HIV-medicijnen die levenslang geslikt moeten worden en de recent in het nieuws gekomen HIV-preventiepil PreP die 18 dollar per dag gaat kosten. Dat is even wat andere business dan een éénmalige vaccinatie. Dat is big business. Als ik in die industrie zou zitten, zou ik m’n researchgeld ook niet inzetten voor vaccinatieontwikkeling. Het belang van de industrie die zo veel mogelijk geld wil verdienen valt niet samen met het belang van de consument die zo gezond mogelijk oud wil worden.
Crowdfunding draait de rollen om. Consumenten kunnen en zullen zich verenigingen om producten te gaan ontwikkelen die werkelijk ten bate van hen komen. De crowdfunding van Vitastiq is er een mooi voorbeeld van en vele zullen nog volgen. Technieken als Bemer of the mobiele app van i-Health zouden ook door de crowd gefinancierd kunnen worden. Op lange termijn worden we gezond oud en zullen de kosten van de zorg snel gaan afnemen (schrijf dat maar op). Vooralsnog zitten we in (snel) stijgende trend van kosten (en die gaat nog wel 10 jaar door), maar ik stel dus dat de tegentrend is ingezet. Dit soort technologie in combinatie met crowdfunding gaat de wereld veranderen. Het is aan jou in welke trend je wilt instappen.
Marketing
Mocht je je nog afvragen “wat doet een dergelijke post op een marketingblog?”, dan wil ik je de volgende vraag stellen: hoe verandert het concept van marketing als het belang van de nieuwe ontwikkelingen in de wereld gaat samenvallen met het belang van de mensen op aarde? Wat zou er gebeuren als we nieuw onderzoek alleen nog financieren via crowdfunding, wellicht geformaliseerd als in soort belasting, waarbij wij de keuzes maken welke nieuwe producten beschikbaar komen? Hoe zou jouw baan als marketeer dan veranderen? Zou je dan nog doen wat je nu doet? In mijn optiek is deze ontwikkeling in de gezondheidszorg illustrerend hoe de wereld aan het veranderen is, ook die van marketing.