Quinten Selhorst (Felyx) over huurscooters en de deeleconomie
Quinten Selhorst biedt met zijn bedrijf Felyx elektrische scooters aan om met meerdere mensen te delen. Hoe ziet hij de toekomst van mobiliteit in middelgrote tot grote steden?
Selhorst, mede-oprichter van Felyx, bouwt aan zijn innovatieve scale-up in elektrische scooters. Met Felyx reis je snel, comfortabel en duurzaam door de stad. De ambitieuze plannen van Selhorst en zijn compagnon Maarten Poot op het gebied van duurzaam en gedeeld stadsvervoer vielen al snel op. Omdat steden voller worden en de luchtkwaliteit verslechtert, is er een transitie nodig richting nieuwe vormen van mobiliteit.
“Er is een transitie nodig richting nieuwe vormen van mobiliteit”
Groeiende urbanisatie stelt ons voor de uitdaging om meer mensen te vervoeren met minder eigen, grote en vervuilende vervoersmiddelen. Het is dan ook de missie van Felyx om met een compact, gedeeld en duurzaam vervoersmiddel de stad leefbaar en bereikbaar te houden voor iedereen. “Het huren van onze elektrische scooters kost 30 cent per minuut. We hebben een laagdrempelig instapmodel waarbij klanten geen vaste administratie- en abonnementskosten betalen. In onze app voer je je gegevens in. Daarna kijk je via de app waar de dichtstbijzijnde scooter staat en die reserveer je,” aldus Selhorst.
Ondernemersgezin
In de zomer van 2017 werd in Amsterdam gestart met 108 scooters. Vanuit daar groeide het bedrijf, dat elektrische deelscooters aanbiedt, uit naar Rotterdam, Den Haag en sinds kort naar Brussel. “Mijn compagnon en ik komen allebei uit een ondernemersgezin. We wisten al op jonge leeftijd dat we wilden ondernemen. Eind 2015 realiseerden we ons dat we vaak gebruik maakten van autodeel-aanbieders. We zagen de voordelen, maar ook een aantal nadelen, zoals de langere reistijd in verband met drukte in de stad. Op dat moment vroegen we ons af waarom er nog geen soortgelijk concept was voor scooters. Na onze opleidingen en werkervaring als consultants, zetten we in april 2016 Felyx op.”
“We konden echt kiezen met welke partij we in zee wilden gaan”
Die eerste 108 scooters werden betaald door verschillende investeerders: “We hebben ongeveer een jaar lang in onze eigen tijd, met onze eigen middelen, het concept vormgegeven. Begin 2017 haalden we de eerste vier ton werkkapitaal op, in ruil voor aandelen. We zaten op dat moment al in de fortuinlijke situatie dat er veel interesse was in ons concept, dus dat we konden kiezen met welke partij we in zee wilden gaan. Daarbij moesten we ook nog zorgen dat we zeven ton aan asset-financiering binnen haalden. Dat hebben we gedaan met crowdfunding-campagne en daarmee konden we in augustus 2017 live.”
Benieuwd geworden naar het hele verhaal van Selhorst? Bekijk dan de hele aflevering: