‘AI vereist een andere skillset van marketeers’
PIM Marketing Literatuurprijs Podcast met Charida Dorder, schrijver van 'AI in marketing’ (Uitgeverij Van Duuren Management), en een van de 8 genomineerde auteurs.
Charida Dorder is meer dan tien jaar werkzaam in marketing en oprichtster van het platform aiformarketingacademy.com; dat marketingprofessionals ondersteunt bij het begrijpen en toepassen van Artificial Intelligence. Als spreker focust ze zich op het toegankelijk maken van AI. Daarnaast is ze member van de Nederlandse AI Coalitie, partner van het Responsible Applied AI programma aan de Hogeschool Rotterdam, executive teacher aan de Erasmus Universiteit, docent aan Beeckestijn Business School en begeleidt ze AI-trajecten voor mkb’ers, agencies en corporates. In gesprek met Matthijs van Marketingfacts spreekt ze onder meer over de snelheid en relevantie van AI voor het marketingvak.
Slechts een paar weken na de lancering van AI in Marketing in maart dit jaar, was de hele oplage al uitverkocht, wat bij een onderwerp als AI ook wel direct een uitdaging opleverde, want daardoor mocht de auteur haar eigen werk direct helemaal updaten voor een tweede editie. Dat de ontwikkelingen snel gaan behoeft geen betoog: ‘En dat boek updaten was echt best veel werk, vooral rond het contentcreatie-stuk en SEO. En toen hád ik het verstuurd naar de uitgever, was er tóch weer iets nieuws. Toen dacht ik: Oh wacht, mag dit er ook nog in?’
Maar dát het boek er ooit kwam, is voor Charida Dorder zelf ook nog altijd een klein wonder, want ze beschouwt zich niet als een typische Nederlandse-taalvirtuoos: ‘Ik ben heel Rotterdams, dat hoor je misschien, en soms komen er nog wel eens woorden uit me die helemaal niet bestaan’, maar als deskundige staat haar expertise intussen buiten kijf en de PIM-nominatie draagt daar nog eens aan bij. Fijn aan het werk is de structuur: een hele duidelijke opzet en ook extra online leeromgevingen online. Die structuur was puur gebaseerd op de vragen die ze kreeg uit de praktijk. ‘Ik zit al een tijdje in het vakgebied, en verricht al acht jaar onderzoek. Alle vragen die ik zelf heb gehad, heb ik gestructureerd en op volgorde gezet.’ Daarbij ontweek ze volgens eigen zeggen hype- en buzz- en fluffwords. ‘en ik heb altijd geleerd dat als je iets in verhaalvorm vertelt, mensen het gewoon beter onthouden. Zo heb ik zaken naar een restaurant vertaald: dat we samen een restaurant openen en daar allemaal dingen bij van pas komen. Dan begin je met een hongergevoel en het samenstellen van het menu.’
Genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2023
Charida Dorder – AI in marketing – Gids voor de marketingprofessional van de toekomst
Marketing zoals we die nu kennen houdt op te bestaan. Kunstmatige intelligentie (AI) gaat het vak volledig op zijn kop zetten. Technologische ontwikkelingen brengen veranderingen met zich mee die enorme gevolgen hebben voor marketeers en hun dagelijkse werkzaamheden.
Marketeers die segmenteren en content creëren op basis van slimme modellen zullen het winnen van de marketeers die post-its plakken voor persona’s en uren besteden aan een blog. Het vak van de marketingprofessional staat dan ook op een kantelpunt. Dat betekent dat marketeers hun vak opnieuw moeten uitvinden en herijken wat het betekent om een marketeer te zijn.
Marketeers onderschatten de impact van AI op hun eigen werkzaamheden. AI is immers voorbehouden aan de Googles en Meta’s van deze wereld, toch? Maar AI is dichterbij dan we denken. En de mogelijkheden voor marketeers liggen voor het oprapen.
AI in marketing wist het mysterie rondom AI en geeft de marketingprofessional concrete toepassingen van AI binnen zijn of haar vakgebied. Door middel van real life cases en heldere stappenplannen en methodes leert deze ultieme gids je anders kijken naar je marketingwerkzaamheden. Zo heb je concrete handvatten om efficiëntere en intelligente campagnes te realiseren en de concurrentie een stap voor te blijven. Daarnaast behandelt het boek valkuilen en ethische AI-vraagstukken waar jij als marketingprofessional mee te maken krijgt.
AI in marketing is een onmisbaar boek voor iedere marketeer die optimaal wil profiteren van de samenwerking tussen mens en machine. Voor de marketingprofessional die verder kijkt.
PIM reikt op 24 november voor de 20e keer de Marketing Literatuur Prijs uit aan het beste nieuwe marketingboek én het beste marketingstudieboek.
Deze serie interviews met genomineerde auteurs is mede mogelijk gemaakt door PIM en de betreffende uitgevers.
Dorder vindt zich overigens geen ‘AI-extremist’ en heeft door de online spin offs van het boek ook een mogelijkheid gecreerd om steeds zo actueel mogelijk te blijven, maar het je kunt nu eenmaal niet de hele dag over het onderwerp lezen. Ze moet ook af en toe praten en – wel – ‘dingen doen’. Toch?
Al durft ze het bijna niet te zeggen, want dat klinkt alsof ze geen leven heeft ‘dat is wel wat ik doe’ legt ze uit. ‘Ik volg echt om drie, vier, vijf uur ‘s nachts India of Amerika. Ik vlieg voor congressen naar allerlei landen, om het gaande te houden. Ik lees puur in over dit vakgebied en schakel met heel veel experts wereldwijd’. Dat dat ook hilarische taferelen kan opleveren, bleek afgelopen kerst toen ze in een dikke roze badjas naar een release van Amazon te kijken; de nieuwe AI-visualiteit. Haar familie is wel wat gewend, maar ze blijkt nog altijd in staat het thuisfront daarmee te verbazen.
Het boek is ook voer voor marketingdenkers. In het werk neemt Charita Dorder vrij uitgesproken stelling over het marketingvak zelf. Marketing – zo luid haar verwachting – zoals we het nu kennen, houdt op met bestaan. Iets dat in de online en digitale wereld wel vaker is gezegd rond de opkomst van internet, social en mobile. Toch durft ze de stelling wel aan: ‘Als je met dit soort technologie aan de slag wilt om daar echt je winst uit te behalen, zul je ook over datastrategieën moeten gaan nadenken. Wat heeft zo’n model dadelijk nodig om voor mij de beste resultaten te krijgen? Dat is niet wat wij nú gewend zijn, dus het wordt inderdaad een hele andere manier van werken. Als je het helemaal terugbrengt tot de basis, blijft het “adverteren”, het blijft “goed gevonden worden op internet”, maar hoe zorgen we ervoor dat je nog goed gevonden wordt als ChatGPT dadelijk echt een nieuwe search engine wordt? Dat vereist een andere skillset.’