Rabobank klaagt over eigen internetklanten
Zibb.nl: Tien jaar na de introductie van webbankieren loopt Rabobank tegen grote problemen aan op internet. Klanten gedragen zich op de elektronische snelweg namelijk heel anders dan de directie van de co?peratieve bank zich wenst. Dat gaat ze in de toekomst waarschijnlijk geld kosten.
Tsja, wat moet je daar nu op zeggen?
Wie gaat het nu geld kosten? De klanten of de Rabobank?
Uit het stuk van zibb.nl :
Het schuiven van geld tussen hun betaal- en spaarrekening heeft de bank 50 miljoen euro gekost.
Mijns inziens is dit door het verlagen van de rente op de spaarrekeningen zo weer terugverdiend.
Tja, ze hebben niet meer goedkoop de beschikking over andermans geld, maar moet het normale spaartarief betalen. Kost geen geld, ze maken alleen minder omzet doordat men het op de juiste plek plaatst (daar waar de opbrengst het hoogst is), waar dat vroeger te veel moeite kostte. Als de rabobank dat niet wil, moet die een tarief vragen voor overboekingen dat het verschil opheft (bijvoorbeeld alleen bij spaarrekening afboekingen wanneer dat vaker gebeurt dan 3 keer per jaar). Alleen die mensen die van deze methode gebruik maken zullen dan eventueel switchen van bank, maar; “who cares?” als de bank vindt dat ze geld kosten… opgeruimd staat netjes, toch? rabobank…
Beetje naief van de rabobank .. Zodra je een service biedt waarmee je binnen uttele seconden van de ene naar de andere rekening geld kan overboeken, dan is het m.i. meer dan logisch dat mensen hier gebruik van gaan maken in hun eigen gewin. Het is wachten op de third party applications die deze service daadwerkelijk gaan bieden!
Anyways, nog een mooie anekdote betreffende de Rabobank: Ik moest voor een visum een bewijs hebben dat ik een x bedrag op mijn rekening had staan. Helaas, was het volgens de rabobank niet mogelijk om mijn saldo uit te printen (lees: waarschijnlijk hadden ze daar geen zin in, omdat dan elke klant ..), ondanks het feit dat het hele bankwezen geautomatiseerd is.
Dus, toen heb ik maar al mijn tegoeden – 500 euro opgenomen en gelijk weer terug laten storten, en hoppa, het stortingsbewijs kon ik gebruiken als creditgarantie! Dit heeft hun waarschijnlijk meer gekost dan een simpele screendump, maar goed, bedrijfs-burocratie he.
Is inderdaad een artikel met een positievere toon en wat mij betreft ook een betere benadering. Immers, Rabobank is een van de pioniers op het gebied van online banking. Logisch dus dat ze na een aantal jaren moeten evalueren en tot de conclusie komen dat niet alles perfect was.
Voor het archief de cijfers op een rijtje (via emerce):
– Inmiddels bankieren 3,5 miljoen Rabobank-klanten via de Rabofoon, internet- of de mobiele telefoon.
– Daarvan geldt 2,5 miljoen als actieve klanten, zij maken er minimaal eenmaal per kwartaal gebruik van.
– Het aantal klanten voor alleen internetbankieren is 2,2 miljoen, waarvan er 1,9 miljoen tot de actieve klanten wordt gerekend (logt minimaal eenmaal per maand in).
– Online cashmanagement (schuiven met geld tussen spaar- en betaalrekening) kost Rabobank op jaarbasis 50 miljoen euro aan inkomsten.
Op basis van deze cijfers kom je dus uit op ca 25 euro/klant kosten voor online cashmanagement. Trek daar de besparingen vanaf die het heeft opgeleverd door minder fysieke contactmomenten, minder handmatige handelingem, etc. en dan kom je tot de conclusie dat de schade allemaal wel meevalt. Sterker nog, ik denk dat de Rabobank de afgelopen jaren behoorlijk naam heeft gemaakt als internetbank en daarmee klanten heeft gewonnen/behouden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!