Rabobank vernieuwt effectendienstverlening

21 februari 2003, 20:24

De Rabobank vernieuwt haar effectendienstverlening om beter in te kunnen spelen op de behoeften van haar circa 650.000 particuliere beleggingsklanten. Inmiddels loopt ruim 50% van de beleggingsorders via de Rabo Orderlijn en het Internet.

Als gevolg van deze veranderende behoeften introduceert de Rabobank vijf serviceconcepten, passend bij specifieke klantgroepen. Via deze nieuwe benadering wil de Rabobank haar klanten heldere, herkenbare en toegankelijke beleggingsdienstverlening bieden. De serviceconcepten beleggen vari?ren van zelfstandig beleggen zonder adviseur en advies via directe kanalen tot vermogensopbouw en vermogensbeheer met een lage instapdrempel. De Rabobank verwacht dat vanaf 2004 alle klanten volgens de nieuwe serviceconcepten zullen worden bediend.

De Rabobank effectendienstverlening voorziet in de volgende vijf serviceconcepten:

1. Rabobank Beheerd Beleggen

Rabobank Beheerd Beleggen is een vorm van vermogensbeheer, die wordt uitgevoerd door Schretlen onder het Rabobank label.

2. Selectief Maatwerk

Gericht op een selecte groep klanten met interesse voor en voldoende vermogen om te beleggen in commissionairsproducten. Een full service dienstenpakket met daarin persoonlijke bediening door een beleggingsadviseur.

3. Rabo FondsEffect

Bedoeld voor klanten met behoefte aan regelmatig advies over hun portefeuille bestaande uit beleggingsfondsen.

4. Rabo RendeMix

Een combinatie van een direct opvraagbare spaarrekening en een Robeco Mixfonds gericht op beleggers en startende beleggers die weinig omkijken willen hebben naar hun spaargeld en beleggingen.

5. Rabobank PersonalPlus Beleggen

Bedoeld voor klanten die geheel zelfstandig via de Rabo Orderlijn en Internet hun weg vinden.

De vijf serviceconcepten beleggen zijn ontwikkeld op basis van de behoeften die klanten zelf hebben aangegeven. De keuze wordt bepaald aan de hand van deze serviceconcepten.

Binnen de vernieuwde beleggingsdienstverlening blijven de lokale Rabobanken centraal staan in de dienstverlening aan de klant. Zij bepalen of en wanneer zij ten behoeve van hun klanten gebruik maken van de expertise van andere onderdelen van de Rabobank Groep.

Helder ten aanzien van prijs en advies

De nieuwe effectendienstverlening is helder met betrekking tot de samenstelling van de portefeuille en de prijs. Thomas van Rijckevorsel, directeur Marktmanagement van Rabobank Nederland: ?Voor de klant biedt de nieuwe aanpak het voordeel dat de transactiekosten in sommige pakketten lager uitvallen. Voor de Rabobank biedt de nieuwe aanpak meer vaste inkomsten waardoor deze minder afhankelijk worden van het beursklimaat?.

Volgens Thomas van Rijckevorsel is een van de pluspunten van de nieuwe beleggingsdienstverlening dat de adviseurs van de lokale banken meer tijd hebben voor persoonlijk contact met die klanten die juist het persoonlijke kanaal als belangrijkste ervaren.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!