Rachel Gordon (PepsiCo, Nestlé) over de succesfactoren van innovatie en de rol van marketing

18 september 2019, 06:00

HelloMasters is de tweewekelijkse podcast van HelloMaaS, waarin Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketingscène. Dit is onze eerste podcast met een gast uit New York City én wat voor één! Deze dertiende aflevering spreken we met Rachel Gordon, die beschikt over meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van corporate innovatie in zowel Europa als de VS.

Door haar werkzaamheden voor onder meer PepsiCo, Nestlé, Virgin en NBA heeft Gordon een uniek perspectief op innovatie kunnen opbouwen. We bespreken onder andere haar sleutels tot succes en hoe zij graag ziet dat er de komende jaren naar innovatie gekeken wordt.

Ik vroeg Gordon naar het belang van innovatie voor corporates en hoe zij dit gedurende haar loopbaan heeft zien ontwikkelen. Ze is duidelijk met haar antwoord: “I think it’s [innovation] is kind of about survival. Ideally, it’s about getting ahead of the curve. Big corporates have been doing business in one way for many years. For many years, it’s been a nice to do thing […] but in the past 5-10 years, there’s been immense pressure on companies to reinvent themselves for the future world. It has more urgency than ever before!”

Op de vraag wat de meest belangrijke benodigdheden zijn voor corporates om innovatie goed te kunnen implementeren benoemt Gordon de volgende vier factoren:

1. External versus internal mindset

Allereerst moet een bedrijf de juiste mindset hebben. Gordon geeft aan dat de grote valkuil bij corporates is dat er teveel gefocust wordt op de stakeholders en hoe het bedrijf intern beschouwd wordt. Dit stramien zorgt ervoor dat het lastig kan zijn om te denken over de wereld buiten het bedrijf – zelfs binnen een innovatieteam – terwijl dit juist wel moet gebeuren: “Companies who are successful with innovation are companies who are constantly looking at the outside world – and how it is changing.”

“Is een Chief Innovation Officer essentieel om als bedrijf te kunnen innoveren?”

2. Organisatorische structuur

Zonder een organisatorische structuur die is ingericht om innovatie te ondersteunen, wordt het erg lastig voor een bedrijf om effectief op innovatie te sturen. Gordon zegt hierover: “In a nutshell, it means C-suite and board level focus on innovation. You need people who are tasked with spending time on innovation. You also need the equivalent resources to implement.”

Ik vroeg Gordon of het opzetten van een ‘Chief Innovation Officer’-rol dan bijvoorbeeld essentieel is voor het stimuleren van innovatie. “It’s very important to talk about innovation and growth in the C-suite. However, even if you have a CIO, if you don’t have a robust function which can deliver on the promise, nothing will happen. It needs to be embedded into the organization.”

3. Stimulansen

Als derde punt noemt Gordon het belang van het juist stimuleren van mensen binnen specifiek innovatieteams. Momenteel wordt er in haar ogen nog te vaak één lijn getrokken: “A lot of innovation people are incentivized the same way as people who work on other parts. I think there is some room for rethinking there. These are different jobs and should attract people who are interested in innovation specifically.”

4. De juiste mensen

Het laatste punt gaat over het vinden van de juiste mensen binnen innovatieteams. Gordon stelt hierin: “What you really need from a people perspective is innovation experts. This is a specific capability that really is a function. In some organizations it’s considered part of marketing, but in others it is a function in itself.” Ze vervolgt: “I think, increasingly, it’s becoming understood and recognized as an actual domain that needs to be treated inside big organizations the same way as marketing or insights is treated. It’s still early days for that!”

“Innovatie verdient binnen organisaties evenveel aandacht als marketing”

Wat precies de rol van marketing is binnen innovatie bij corporates verschilt per bedrijf. Gordon gelooft dat wanneer een innovatieteam samenwerkt, het niet uit zou moeten maken wat de achtergrond van deze persoon is. Ze geeft echter wel aan dat marketing specifiek een belangrijke rol kan spelen binnen het innovatieproces: “Marketing does play an important role there [in innovation]. You’re starting with people and with the consumer, which is where you have to go deep and start to understand what the opportunities are. You get that from a really strong focus on the consumer.”

Wij begrijpen dat je soms kortstondig specifieke kennis nodig hebt. Benieuwd hoe jij jouw in-house marketing team op een flexibele manier kunt opzetten? Op HelloMaaS kun je direct connecten met marketing freelancers. Meer weten? Klik hier.

Louise Doorn
Founder en CEO bij HelloMaaS

Ik ben Louise Doorn, founder en CEO van HelloMaaS. Met de HelloMasters-podcast wil ik de kennis en meningen van prominente marketingspecialisten in Nederland naar voren brengen door met hen te spreken over actualiteiten, stellingen en uitdagende vraagstukken.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!