Radio en tv-reclame voor weblogs?
Enkele jaren geleden heb ik met stomme verbazing zitten kijken naar de 30-35 miljoen gulden die Spott (de online veilingsite die niet meer bestaat) besteedde aan radio- en tv-reclames om mensen naar de site te halen. Bespottelijk was de titel van een column die ik destijds heb geschreven voor een interne nieuwsbrief.
Voor het ontwikkelen van een merk (met name naamsbekendheid) zijn radio en tv zeker nodig, maar ik heb eerlijk gezegd nooit goed begrepen waarom adverteerders zoveel geld uitgegeven om mensen te verleiden een website te bezoeken. Nu, ruim 4 jaar na de hype zien we een vergelijkbare situatie in Japan waar – volgens Joi Ito – radio- en tv-reclame wordt ingezet om mensen te wijzen op, jawel een weblog.
Ik ben ervan overtuigd dat reclamegeld voor websites beter online besteed kan worden, de consument moet een hoop meer moeite doen als hij TV aan het kijken is i.v.m. het zien van een online advertentie (klikken is genoeg) om op de website te komen. De enige meerwaarde die ik zie is de free publicity die erbij kan komen (zeker als weinig internetsites dergelijke strategieen toepassen). Dat een Nederlands marketingweblog schrijft over een Japanse actie is daar een voorbeeld van en Spott.nl zal destijds ook aardig wat artikelen aan zich gewijd hebben gehad, maar dat die miljoenen beter besteed kunnen worden lijkt me ook duidelijk.
Juist bij het ontwikkelen van een merk is een weblog uitermate gechikt. Immers, informatie en feedback vanuit de doelgroep kan op vele manieren gebruikt worden. En dat men dan een medium als televisie gebruikt om de doelgroep naar de weblog te sturen is dan niet zo vreemd, toch?
ik zou graag infomatie over jullie reclame site willen want doe mijn w.o. ( werdeld oorieëntatie ) over reclame ( algemeen )
zou u mijwat kunne opsture via mail alvast bedankt
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!