Ralph van Dam (ondernemersreizen.nl) over failliet gaan en ondernemerslessen

9 april 2019, 13:00

Ralph van Dam combineert het ondernemerschap met een functie in loondienst en ambieert een rol als spreker op zakelijke podia om te spreken over innovatie, verandering en ondernemerschap. In zijn boek ‘Langs de afgrond’ lees je over zijn twintigjarige ondernemerservaring. Wat zijn de successen en obstakels van deze ervaren ondernemer?

Ralph van Dam is Head of Digital Change bij Centraal Beheer Bedrijven en auteur van het boek ‘Langs de afgrond’ en Founder Ondernemersreizen.nl. Sinds de jaren negentig is hij (mede)oprichter van verschillende internetstart-ups en -scale-ups tijdens de verschillende fasen in de ontwikkeling van het internet. De bedrijven zijn actief op het snijvlak van internettechnologie, media en (digital) marketing.

“De bedrijven zijn actief op het snijvlak van internettechnologie, media en (digital) marketing”

Tegenwoordig combineert Van Dam het ondernemerschap bewust met een functie in het corporate bedrijfsleven. Hij is momenteel werkzaam als Head of Digital Change bij Centraal Beheer Bedrijven. In die functie is hij verantwoordelijk voor de (digitale) transformatie van deze organisatie. Zijn ervaring als ondernemer speelt hierbij zowel richting de interne organisatie als naar zakelijke klanten toe een belangrijke rol.

Vanuit het label ondernemersreizen.nl organiseert Van Dam meerdaagse ondernemersreizen naar bijzondere buitenlandse locaties. Het delen van ervaringen en geleerde lessen tussen ondernemers onderling staat hierbij centraal. Van Dam is hiernaast als columnist, spreker en recent als auteur actief. In september 2018 is zijn ondernemersboek ‘Langs de afgrond, lessons learned van een ondernemer’ uitgekomen.

Reeks van jonge ondernemingen

Het ondernemen zat er al vroeg in. “Als kind begon ik op school alarmsystemen te verkopen. Ik was in die tijd een fanatiek windsurfer en zag veel duur materiaal langs de waterkant liggen dat vaak werd gestolen. Daar heb ik een alarmsysteem voor bedacht met sensoren, die bij het oppakken het alarm lieten afgaan. In mijn studietijd heb ik een accessprovider opgericht. In die tijd maakte internet zijn intrede en iedereen wilde het web op. Wij bedachten een floppy, die de modem zocht en automatisch inbelde. Het ging om een betaalde telefoonlijn en wij verdienden aan het aantal tikken.”

“Het ondernemen zat er al vroeg in”

“Tot en met 2004 heb ik een internetbureau gehad en ik ben daarmee tien jaar in de IT-wereld actief geweest. In 2005 startte ik een bedrijf in de hypothecaire markt. Het bedrijf bracht de hypotheekmarkt in kaart door alle rentetarieven op een rijtje te zetten. We maakten een portal waar je in drie stappen heel eenvoudig een hypotheekofferte aan kon vragen. Hetzelfde model hebben we later gekopieerd naar de energiemarkt.”

Ondernemerservaring

“Op een bepaald moment ging het te goed met dit bedrijf. We hadden een commerciële deal met een grote, Nederlandse energiemaatschappij waar we leads en business voor genereerden. Zij werden behoorlijk afhankelijk van ons en trokken ons kanaal naar zich toe. Zij besloten de exclusieve samenwerking met ons te stoppen.”

Er volgde een lange, slopende weg met vieze spelletjes en uiteindelijk een faillissementsaanvraag. “De financiële kraan werd dichtgedraaid, er werd kennis gekaapt uit de organisatie en toen we uiteindelijk omvielen, werd bij de curator de boel opgehaald. Dan sta je met je rug tegen de muur. Uit deze periode, die ongeveer een jaar duurde, zijn veel ondernemerslessen te leren die ik heb opgeschreven in mijn boek. In mijn nieuwste onderneming ondernemersreizen.nl verbind ik gelijkgestemde ondernemers tijdens een vier- of vijfdaagse reis. We streven ernaar een setting te creëren waarin je je vrij voelt om je ondernemersverhaal te delen en van elkaar te leren”, aldus Van Dam.

Nieuwsgierig geworden naar de vervolgstappen van Ralph van Dam na de faillissementsaanvraag en de lessen die hij geleerd heeft? En ben je benieuwd naar zijn ambitie als spreker? Kijk de hele aflevering:

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!