Rapport sociale netwerken: “Never ending friending”

3 juli 2007, 06:10

In het uitgebreide rapport Never ending Friending [pdf] doen TNS, TRU en Marketing Evolution in opdracht van Fox Interactive Media, Isobar & CaratUSA Research en MySpace (want daar komen de respondenten vandaan) verslag van ontwikkelingen op het gebied van sociale netwerksites. Die groeien als kool, en het gebruik van sociale netwerksites neemt onder jongeren hand over hand toe.

Hieronder een voorbeeld van een van de vragen uit het rapport. Het geeft maar weer eens aan, hoe belangrijk de plek is die sociale netwerken tegenwoordig innemen in het mediagebruik.

{title}

Uit de executive summary komen drie belangrijke punten opborrelen voor marketeers die het publiek op sociale netwerken willen bereiken:

  1. Loslaten van traditionele webmarketing tactieken (die werken minder lekker, in dit artikel over sociale netwerksites had ik het al over de ‘do not disturb me’ mentaliteit van veel jongeren van de ‘antireclame generatie’).
  2. Probeer ‘friending’ te stimuleren
  3. Kom op gezette tijden met nieuwe content.

Dat zijn allemaal wat algemeen omschreven do’s. In het rapport is veel achtergrondinformatie te vinden over waarom mensen gebruik maken van sociale netwerksites, wat ze daar doen, hoeveel uur ze eraan besteden, welke effecten het gebruik van een sociale netwerksite heeft op het gebruik van andere media, enzovoort, enzovoort. Vanaf pagina 36 wordt het rapport speciaal voor marketeers interessant.

Je krijgt antwoorden op prangende vragen als:

  • Hoeveel tijd, energie en geld moeten marketeers investeren in social networks om brand value te genereren?
  • Welke typen van returns mag je als marketeer voor je merk verwachten?
  • Hoe kan je brand value het best meten op een systematische manier?

Op pagina 62 worden we verder getrakteerd op een aantal ‘secrets’. Die zijn bedoeld om ons het ‘momentum-effect’ te laten ‘unlocken’. Dat momentum-effect ontstaat wanneer consumenten gemotiveerd raken om over een merk hun persoonlijke verhalen te vertellen. Daarbij geldt dat merk als een belangrijk referentiepunt.

Geheim 1: Maak je merk persoonlijk. Sta gebruikers toe dat ze je merk opnemen in hun profiel (in het rapport wordt het voorbeeld aangehaald van de screensavers van Adidas die 300.000 keer gedownload zijn).

Geheim 2: Stel gebruikers in staat content te delen (bijvoorbeeld: ‘forward to a friend’)

Geheim 3: Geef de gebruiker de kans om zijn dromen en fantasieën te realiseren (oei, dat klinkt vaag).

Lezen, dat rapport als je het mij vraagt. Uitprinten, wellicht ook handig. Misschien daarom iets voor mee in de boekentas op vakantie? Meer via Charlene Li en het Duitse weblog Basic Thinking Blog.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    vincente

    Interessant voor mij is het tegenwoordig

    1 twitter by far! Mijn sociale netwerk, wat een tijdstip.

    2 Email

    3 Marketingfacts


    3 juli 2007 om 15:18
    Mathijs

    Hartelijk dank Matthijs, ga het rapport zeker bestuderen! Lekker in de zon (ehm… zaterdag?)

    Leuk die geheimen… ik denk dat het bij sociale netwerken ook vooral om sociale ranking gaat. Aan de developer vh netwerk hoe dat wordt getoond/georganiseerd. Bij oude PHP fora zag je het al in rankings gekoppeld aan het aantal geposte berichten. Bij bijvoorbeeld Hyves zie je het aan het aantal vrienden en aantal views, mensen uitnodigen etc…


    3 juli 2007 om 19:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!