RAUW*: jong talent bezoekt Cannes Lions 2013

10 juni 2013, 12:34

Er werken veel jonge mensen in de reclame en media wereld, maar hun aanwezigheid op reclame festivals is beperkt. En dat is zonde, want er valt hier ontzettend veel te leren. Daarom trekt stichting RAUW*, een initiatief voor reclametalent, er zelf op uit met een diverse groep aan jonge talenten richting Cannes Lions, het internationale reclamefestival (16 t/m 22 juni). Hier worden deze talenten een week lang ondergedompeld in de internationale reclamewereld en zullen zij seminars, workshops, masterclasses en exposities van prijswinnend werk bijwonen. Tevens is dit het moment waarop de Lions worden uitgereikt, de meest prestigieuze internationale reclameprijzen, de Oscars van de reclame.

Inspiratie

Volgens festivalorganisator Philip Thomas wordt het tijd dat er meer belangstelling is voor de inspirationele hoek van het festival. Opvallend feit is volgens hem dat er heel weinig Nederlanders een kaartje kopen voor het festival. Daarmee missen ze inspiratie en de meest interessante debatten en workshops. Het is volgens hem van belang dat de werknemers van reclamebureaus hier vertegenwoordigd zijn, zodat zij zij-aan-zij kunnen staan met de creative top van de wereld. Met als gevolg dat zij daarmee groeien in hun denk-, werk- en creatieve vermogen. Dat zal er weer voor zorgen dat zij meer zullen opleveren voor hun werkgever.

Echter, het gebeurt nog te weinig dat reclame- en mediabureaus hun nek uitsteken voor haar talent, wat onbegrijpelijk is. Zeker ook omdat ontwikkeling de belangrijkste drijfveer is voor de jonge reclamegeneratie. Veel gehoorde excuses zijn: bescheidenheid, apathie of de economische malaise, maar daar heeft jong talent weinig aan.

RAUW*

Vanuit het credo ‘mag het een onsje meer zijn’ gaan daarom 15 jonge talenten onder de noemer van RAUW* op eigen initiatief naar het festival toe. Want als reclame- en/of mediabureaus zelf niks initiëren, dan moeten we de trip zelf maar organiseren. Dankzij meerdere sponsoren, o.a. JCDecaux en Stichting Tick, worden de festivalkaarten (€1.000,- per stuk), de vlucht, de overnachtingen en overige benodigdheden gefinancieerd.

Met hetzelfde gevoel van ‘als zij het niet doen, doen we het zelf wel’ is 1,5 jaar geleden het stichting RAUW* ontstaan. Gestart door 4 enthousiaste jonge mensen werkend in de reclame. Maandelijks worden er experts uit de creatieve sector uitgenodigd om, in ruil voor een rauw stukje Wagyu-beef, hun kennis te delen met jong account- en strategietalent. Hiermee laat RAUW* een nieuw geluid horen en stelt het ambitieuze jongeren in staat om gratis relevante kennis en ervaring op te doen. Inmiddels zijn er al 11 ‘uitverkochte’ sessies georganiseerd bij verschillende reclamebureaus op de werkvloer. En voor het eerst bezoekt RAUW* het Cannes Lions festival.

Meet-ups in Cannes

Namens RAUW* zal er op Marketingfacts verslag worden gedaan van onze ervaring op het festival. In Cannes organiseert RAUW* dagelijks mini-workshops met de grote internationale reclame-experts. Als er interesse is om ca. 1 uur van je tijd beschikbaar te stellen, laat een reactie achter. Hopelijk tot in Cannes!

Dit is een bijdrage van RAUW*'s mede-oprichters Reinier Steures (Delight Agency) en Bart van de Kooij (Doom&Dickson).

Bart van de Kooij
Strategy Consultant & Startup mentor bij NEXT - Google for Entrepreneurs

Passie voor reclame, psychologie en winnen. Gewoond in Shanghai. Op lokaal en internationaal niveau strategisch advies gegeven op projecten van diamanten tot tandpasta. Mede-oprichter van opleidingsinitiatief RA*W en maakt zich hard voor ontwikkeling van jong account en strategisch talent binnen Nederland. Momenteel helpt Bart als mentor, startups via "Google For Entrepreneurs" programma. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Liesbeth Bonnemayer

    Geweldig initiatief. Succes in Cannes.


    11 juni 2013 om 21:04
    Clarice

    cheap jerseys chinese wholesale jerseys cheap nba jerseys


    24 december 2015 om 10:32
    svobdqe

    janowski CANADA GOOSE CONSTABLE PARKA Military Green MENS CANADA GOOSE Manitoba Jacket Black Mens vkmgemCANADA GOOSE HYBRIDGE LITE JACKET Silverbirch WOMENS schwendemann CANADA GOOSE RESOLUTE PARKA Navy MENS Femme Canada Goose Trillium Parka Rose The sac louis vuitton Multicolore Keys Holder is decent sized. You can easily fit your ID, credit cards, and keys in this piece. Furthermore, it contains an attachment which you can use to secure your sac louis vuitton Multicolore Keys Holder towards D-rings inside of larger bag. Canada Goose Femme Constable Parka Brun Bas Gant Noir Canada Goose Femmes rhemmeke New Balance 751 newes nCanada Goose Femme Trillium Parka Brun Canada Goose Femme Montebello Parka Blanc Canada Goose Jeunesse

    find more :Canada Goose Macmillan Parka


    2 augustus 2016 om 19:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!