Recensie: Het bestsellerboek

BRB, even een nieuw boek schrijven...Voor wie altijd al bestsellerauteur had willen worden, dit boek vertelt je hoe dat moet. De makkelijke én de moeilijker route.

1 augustus 2022, 14:45 3124 x gelezen

Mocht je je afvragen waarom sommige auteurs “ineens” op nummer 1 staan bij Managementboek of de Bestseller 60, dat kan gewoon een trucje zijn. In plaats van jaloers te zijn daarop, kun je het vanaf nu zelf ook. Dat kan door zoiets simpels als je eigen boek opkopen, maar daar is natuurlijk niks aan. Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit vertellen in Het Bestsellerboek hoe jij ook op 1 kunt komen, zonder trucjes. Hoewel ze niet ontkennen dat je boek opkopen gewoon werkt. Dus lees even verder als je zelf ook zo’n bestsellerauteur wilt worden.

Je kunt Charlotte kennen als #kutjurist en inmiddels ook van het boek #echtondernemen (dat niet op nummer 1 kwam) en ze kan inmiddels aardig wat van marketing. En Hanneke ken je misschien als schrijfcoach. Samen een gouden duo om eens een goed boek te schrijven over hoe je van jouw boek een bestseller maakt. Qua definitie: bestseller kan zijn dat je op nummer 1 staat bij Managementboek of in de Bestseller 60. Voor zakelijke boeken zijn er weinig andere opties, hooguit nog op categorieniveau bij specifieke verkopers. Dus daar gaat dit boek vooral over. Heeft niks te maken met hoe goed je boek is overigens.

De 4 P’s voor boeken

Je wordt meegenomen langs de 4 P’s die iedere marketeer als het goed is wel kent. Waarbij ze bij elke P volop voorbeelden hebben van auteurs die het goed of juist minder goed hebben  gedaan, inclusief eigen voorbeelden. Ze schuwen een beetje zelfspot niet. Dat maakt het persoonlijk en je hebt dus tijdens het lezen steeds goed door wie de afzenders zijn. Dus geen collegeboek van een anonieme hoogleraar, waarbij je na 10 bladzijdes gelijk de lust om te lezen vergaan is.

Vergis je niet, het staat bomvol theorie. Charlotte is niet voor niets jurist, dus wees voorbereid op heel veel dingen die je NIET mag doen met je boek. Zoals zomaar korting aanbieden. Er wordt goed uitgelegd hoe de Wet op de vaste boekenprijs werkt. En niet om je te ontmoedigen, maar om daarna in te gaan op alles wat je wél mag. Dat maakt het boek meteen ook prettig praktisch, want met goede voorbeelden kun je zelf ook creatief worden.

Geld verdienen met je boek

Charlotte en Hanneke helpen je ook uit de droomt wat betreft rijk worden met je boek. Ze geven je een aantal modellen mee om de verkoopprijs van je boek te bepalen en laten je nadenken over het doel van je boek. Want of het een bestseller wordt, hangt ook daarmee samen. Want als je het boek alleen als stapje in een customer journey van een andere productaankoop (training) aanbiedt, of om iets om weg te geven te hebben, dan verkoop je er niet zoveel, maar kan het alsnog een succes zijn voor je.

Geluk? Of hard werken?

Als je eenmaal weet hoe dat allemaal werkt en je doel is nog steeds om bestseller te worden, is het een kwestie van timing, heel veel tijd er in stoppen en lawaai maken. Of doodgewoon vet veel geluk hebben, zoals sommige auteurs die geïnterviewd zijn ook hadden. Met interviews van Jos Burgers, Cynthia Schulz, Elke Wiss en nog een aantal auteurs, die echt wat toevoegen. Met harde cijfers, teleurstellingen en juichmomenten.

Hier en daar laat het boek je een beetje in verwarring gaan, want dan denk je net van “nou, top, volgende keer ga ik dus dit en dit doen” en dan lees je weer een interview of een volgend hoofdstuk, en dan is het ineens toch wel een beetje toevallig als het lukt, of echt heel veel werk.

Had ik dit maar geweten…

Ik heb zelf 2 boeken geschreven, volgens mij hebben ze niet eens in de buurt van de Top 5 gestaan (maar dat is 10 jaar geleden, ik zou het werkelijk niet weten). Ergens baal ik nu een beetje dat ik dit allemaal niet wist. Bij het eerste boek hadden we gelukkig een goede uitgeverij. Ik herinner me nog wel de 3 schappen bij Scheltema die mooi blauw gekleurd waren met mijn boek. Er kwam ook een 2e druk van, dus dat was tof uiteraard. Het tweede boek heeft amper gelegen volgens mij. De uitgeverij (een andere dan de eerste) heeft er ook weinig aandacht aan besteed en had wat reorganisaties gaande ook. Ik heb zelf een boeklancering moeten regelen (wel tof, bij Fonq in de kantine). Maar voor de rest had ik zeker toen willen weten wat ik als auteur nog had kunnen doen. Jammer de bammer. Maar, het is weer ernstig gaan kriebelen met het lezen van dit boek, dus wie weet wat ik nog eens neerpen. En dan hou ik zeker dit boek er even bij!

Conclusie: must have

Al met al, het boek telt 175 bladzijdes, is niet te dik, zeker niet te dun, heeft al recensies voorin staan alsof het nu al aan de 3e druk is, heeft een paar grote namen geïnterviewd, is voorzien van een duidelijk opvallende cover, en doet daarmee al goed z’n best om te voldoen aan de eigen checklist voor het zijn van een mogelijke bestseller. Je kunt de hele inhoud overslaan en direct naar het laatste hoofdstuk waar de stappen staan om bij Managementboek op 1 te komen. Volgens Managementboek zó goed dat ze geen interview willen plaatsen in het eigen online magazine, om te voorkomen dat het straks misgaat in de Top 100. Dan weet je dat je een goed boek hebt gemaakt.

Ik ben benieuwd of het straks inderdaad op 1 staat. Ten tijde van schrijven van deze recensie staat het boek al op 1 in de categorie Marketing!

Het boek is self published, kost kost 22,94 en is hier te koop.

Ik geef het boek 4,5 van 5 sterren. Omdat het lekker leest, veel info bevat, en ik vind een inhoudsopgave van 1 pagina echt om te juichen. Die halve punt die mist is misschien omdat ik stiekem visueel ben ingesteld en ook in het binnenwerk wat meer visuele geintjes had verwacht, of sowieso meer visuele uitleg van sommige tekst. Na al het kleurrijke geweld qua confetti, roze roeptoetertje en geel doosje, had ik het binnenwerk ook iets spannender verwacht. Maar hey, verder is het boek écht een nummer 1 positie waard!

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!