Recessie speelt online advertising in de kaart

26 oktober 2003, 18:42

IAB Nederland heeft met haar 12 grootste exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen van het eerste en tweede kwartaal in 2003 in kaart gebracht. De teller voor de totale netto online bestedingen van januari 2003 t/m juni in 2003 kwam tot 17.8 miljoen euro.

De 12 partijen die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse, IDG en Wegener eMedia.

IAB Nederland directeur Igor Beuker: ?in 2002 waren de totale online bestedingen 31.5 miljoen, dus 17.8 miljoen halverwege 2003 geeft reden tot glimlachen, wetende dat het laatste en vaak beste kwartaal nog gaat komen?.

56% van de online bestedingen in 2003 kwam uit banners en skyscrapers. Content integratie & sponsoring op de 2e plaats met 17%. Beuker: ?wanneer Google, Overture en een aantal e-mailpartijen ook hun data gaan aanleveren, zal dit een positief effect hebben op de hoogte van de daadwerkelijke online bestedingen. Bovendien krijgen steeds meer A merken door dat Internet veel meer mogelijkheden biedt, bijvoorbeeld het inzetten van e-mailcampagnes en zoekmachine marketing?.

Over IAB Nederland

Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) heeft als primaire doelstelling professionalisering en stimulering van de online advertising en interactieve marketing industrie. De ontwikkelingen van standaarden, richtlijnen, bereik- en bestedingsonderzoeken leveren een structurele bijdrage aan het verwezenlijken van de doelstelling. Daarnaast treedt IAB op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor leden en ge?nteresseerden. IAB Nederland vertegenwoordigt een doorsnede van professionals uit de sector. Leden lopen uiteen van adverteerders, website-uitgevers, mediabureaus, TV- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders. IAB Nederland maakt deel uit van een wereldwijde organisatie en werkt nauw samen met diverse onderzoeksbureaus om marktontwikkelingen continu te monitoren. De vereniging viert dit jaar haar vijfjarige jubileum in Nederland.

Meer informatie:

http://www.iab.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!